Ny toner och ny digitalpress från Xeikon på Labelexpo

PUBLICERAD: 8 oktober 2025
UPPDATERAD: 8 oktober
Per Larsson, försäljningschef i Norden för Xeikon.

Ursprungligen utvecklade Xeikon sin torrtonerteknologi med namnet Titon för användning vid tryck på pappersbaserade, flexibla förpackningar. På Labelexpo visade man nästa steg där tonern kan användas i normal produktion av etiketter. Packnews träffade Per Larsson, nordisk försäljningschef, i montern i Barcelona.

– Det här är ett spännande, nytt steg som innebär att man kan producera mycket slitstarka och repbeständiga tryck utan behov av lack, berättar Per Larsson.

På mässan visades tonerns egenskaper tillsammans i en CX500 press med en banbredd på 520 mm.

– I den finns två UV-lampor som härdar tonern och gör den repbeständig. Samtidigt är det en toner som tål väldigt hög temperatur och som har motståndskraft mot kemikalier. Självfallet uppfyller den alla regulativa krav.

Pressen på mässan var kopplad till en folieringsutrustning från Kurz. Tekniken bygger på att pressen har fem färgverk, fyra för CMYK plus ett för spot- eller specialfärger. Om man använder den vanliga tonern, som inte har lika stor värmesbeständighet, i det femte verket, bildas förutsättningarna för att foliera inline. Den traditionella färgen blir lite mjuk i värmen och folien, till exempel guld- eller silverfolie, pressas fast i den. Det kan ske i mycket små delar av grafik, ända ner på mikrotextnivå.

– Hastigheten är trettio meter per minut, men med tanke på banbredden kan man splitta rullen och få dubbel output, säger Per Larsson.

– Den kan officiellt jobba med substrattjocklekar mellan fyrtio och trehundrafemtio gram men det finns konverterare som kör tunnare och tjockare, men för att vara säker på att det ska fungera gör vi naturligtvis tester på HK i Belgien först. Tonern fungerar både på belagda och obelagda papper och på polypropen.

På mässan gjorde också den nya smalbanepressen TX300 entré, en press som bygger på Titontekniken och riktar in sig på etikettindustrin. Även den kan jobba med belagda och obelagda substrat. Enligt Xeikon är det en stor fördel att användarna slipper jobba med det ofta ganska besvärliga lacken.

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Marknaden för RFID-taggar växer med mellan tjugo och tjugofem procent per år. Förra året tillverkades trettionio miljarder taggar globalt. Ett stort område är naturligtvis kreditkort, men tekniken används mycket för märkning av produkter och mer förväntas det bli.
Dieroff
Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Nyhet på Labelexpo: Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Det var i allra högsta grad fullsatt i Heidelberg/Gallus monter på Labelexpo när man kallade till presskonferens. Värmen var påtaglig som en följd av kraschad luftkonditionering i hallen men journalister är ett tåligt släkte och fick veta mycket om de två nyheter som presenterades, Gallus Five och Gallus Alpha.
Gallus CEO
Nyhet på Labelexpo: Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Flints nya färg för flexotryck ett hopp in i framtiden

Flint Group hade en färgnyhet som man nästan inte fick berätta om enligt Niklas Olsson som är Global Brand Manager på företaget. Flexocure LEAP är en färg som underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.
Flintx
Flints nya färg för flexotryck ett hopp in i framtiden