Nyhet på Labelexpo: Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

PUBLICERAD: 7 oktober 2025
UPPDATERAD: 7 oktober
Dario Ubinato, CEO för Gallus Group, pratade varmt om nya Gallus Five.

Det var i allra högsta grad fullsatt i Heidelberg/Gallus monter på Labelexpo när man kallade till presskonferens. Värmen var påtaglig som en följd av kraschad luftkonditionering i hallen men journalister är ett tåligt släkte och fick veta mycket om de två nyheter som presenterades, Gallus Five och Gallus Alpha.

– Dålig luft var en av orsakerna till att Labelexpo lämnade Bryssel, och här står vi nu i en hall med närmare fyrtio graders värme, konstaterade Dario Ubinati, CEO på Gallus Group, inledningsvis med ett leende.

– Vi har med oss två nyheter till Barcelona som kommer att omdefiniera vår industri, vi vill sätta nya standarder för vår industri, fortsatte han och tillade att man de senaste åren har haft örat mot marken och lyssnat noga på kunderna, journalister, analytiker och forskare för att förstå vart branschen är på väg.

– Det digitala intåget en gång i tiden sågs som den verkliga revolutionen i vår industri, men verkligheten visade sig vara en annan. Många av de som tidigt tog till sig det digitala blev besvikna och har haft svårt att hitta rätt väg in i tekniken, konstaterade Dario Ubinati.

Enligt Gallus Group är kostnad för ägandet och därmed vinstmarginalerna, rädslan för teknologiska förändringar och att man inte kan leva upp till förändringar och krav från marknaden i kombination med tekniska begränsningar, som man fångat upp ute på marknaden.

– Som en följd av det har vi gjort det till vår uppgift att göra den digitala tekniken skalbar, lättillgänglig och vinstdrivande. Steg för steg har vi tagit bort hindren och skapat en vision om ett smart, uppkopplat tryck med intelligens och automatisering.

Förra året introducerade Gallus ett system där man som kund kan komponera sin egen linje. Dario Ubinati liknar det med att bygga Lego där man optimerar den linje man behöver. Förutom de två nya pressarna presenterade man Gallus MatteJet som introducerades tidigare i år. Tekniken gör det möjligt att med ett enkelt knapptryck skapa en matt yta på ett digitaltryck.

Gallus Five…

Den stora nyheten var annars Gallus Five, en hybridpress som kombinerar digitalt och flexo. Dario Ubinati hävdar att man med den tar marknaden förbi den konventionella definitionen av en hybridmaskin. Han menar att det är holistisk approach som tar bort barriärer.

Enligt Heidelberg/Gallus startar framtiden med den nya hybridpressen.

Pressen utgår från Gallus Labelmaster plattformen och sägs ha industriell output, bilder med hög upplösning, plug-and-play modulär konfigurering och färdiggörande i hög hastighet. Upplösningen är 1200 x 1200 dpi och hastigheten upp till 100 meter i minuten. Den finns med två banbredder, 340 och 430 mm. Nyligen introducerades också SDC Pro, en semirotativ stans också jobbar i hastigheter upp till 100 meter i minuten.

– Den här pressen använder vår nya tryckfärg, Saphira UV05 som vi menar är ett genombrott i tryckfärgsutvecklingen. Den är högpigmenterad och sänker färgförbrukningen radikalt. Den täcker upp till 95 procent av Pantonefärgskalan och inkluderar de mest använda spotfärgerna i förpackningsindustrin.

…och Gallus Alpha

Den andra pressnyheten var Gallus Alpha, en rulle-till-rulle press som enbart är digital och något av en instegsmodell för den som vill satsa digitalt. Det är en press som är speciellt lämpad för lite kortare serier med inriktning på handel, läkemedel och logistik. Den kan konfigureras för fyra färger plus vitt eller med sex färger plus vitt. 1200 x 1200 dpi och en hastighet på 65 meter i minuten.

Gallus Alpha är något av en ny instegsmodell till den digitala tekniken.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Marknaden för RFID-taggar växer med mellan tjugo och tjugofem procent per år. Förra året tillverkades trettionio miljarder taggar globalt. Ett stort område är naturligtvis kreditkort, men tekniken används mycket för märkning av produkter och mer förväntas det bli.
Dieroff
Märkning med RFID-taggar väntas växa starkt de kommande åren

Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

KonicaMinoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi
Konica Minolta visade prototyp på nya etikettpressen på Labelexpo

Ny toner och ny digitalpress från Xeikon på Labelexpo

Ursprungligen utvecklade Xeikon sin torrtonerteknologi med namnet Titon för användning vid tryck på pappersbaserade, flexibla förpackningar. På Labelexpo visade man nästa steg där tonern kan användas i normal produktion av etiketter. Packnews träffade Per Larsson, nordisk försäljningschef, i montern i Barcelona.
per xeikon
Ny toner och ny digitalpress från Xeikon på Labelexpo

Flints nya färg för flexotryck ett hopp in i framtiden

Flint Group hade en färgnyhet som man nästan inte fick berätta om enligt Niklas Olsson som är Global Brand Manager på företaget. Flexocure LEAP är en färg som underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.
Flintx
Flints nya färg för flexotryck ett hopp in i framtiden