Tetra Pak bygger process- och förpackningslinjer i Abu Dhabi

PUBLICERAD: 29 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Från undertecknadet av avtalet mellan Tetra Pak och Binghatti Holding. Från Tetra Pak medverkade bland annat koncernchefen Dennis Jönsson (sittande) och Niels Hougaard

Tetra Pak ska bygga process- och förpackningslinjer till företaget Binghatti Holdings nya livsmedels- och dryckesfabrik i Abu Dhabi. Fabriken ska uppföras i industriområdet Khalifa Industrial Zone (KIZAD) och Tetra Paks del är värd 25 miljoner AED (Förenade Arabemiratens dirham, cirka 63 miljoner kronor). Hela Binghattis investering i den nya fabriken värderas till 250 miljoner AED (ca 626 miljoner kronor).

Binghatti är ett internationellt holdingbolag med huvudkontor i Dubai International Financial Centre (DIFC). Företaget fokuserar på projekt med hög tillväxtpotential inom områden som fastigheter, hotell, industri samt FMCG (Fast-moving Consumers Goods).

Inom FMCG-området är Binghatti känt i hela regionen för sitt juicevarumärke Raubi, som distribueras av Binghatti egna distributionsföretag i Förenade Arabemiraten, Libanon, Jordanien, Irak, m fl.

”Vi är mycket glada över att ha nått denna överenskommelse med Binghatti, som håller högsta standard inom dagligvaruhandeln i regionen. Vår gemensamma expertis inom tillverkning och förpackningar gör detta till ett ömsesidigt fördelaktigt avtal, som garanterar kvalitet genom hela processen”, sade Niels Hougaard, VD Tetra Pak Arabia, när avtalet undertecknades.

Binghattis KIZAD-anläggning kommer första året att få en kapacitet av 10 miljoner förpackningar, och kan sedan öka sin produktion med 40 miljoner förpackningar per år. Produkterna från fabriken är avsedda för MENA-regionen (Middle East & North Africa). Planer finns också på att utöka distributionen från Abu Dhabi-fabriken till Europa och Fjärran Östern.

”Tetra Pak sätter den globala standarden på det här området och deras team har gjort ett fantastiskt arbete med att skräddarsy den perfekta lösningen på våra krav”, sade Ahmed Binghatti, CFO och investeringschef på Binghatti Holding, vid undertecknadet.

Installationen av process- och förpackningslinjerna i fabriken är beräknade att starta under första kvartalet 2017 och den första kommersiella produktionen beräknas inledas i slutet av andra kvartalet 2017.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning