Tetra Pak ansluter sig till initiativet Fossilfritt Sverige

PUBLICERAD: 12 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Över 200 aktörer är nu anslutna till initiativet Fossilfritt Sverige|som startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015.

Tetra Pak är det första förpackningsföretaget i livsmedelsbranschen, som fått sina klimatmål godkända av initiativet Science Based Targets (SBT). Därför ersätts nu den sista fossila delen el i svenska anläggningar med förnybar grön el och Tetra Pak ansluter sig till initiativet Fossilfritt Sverige.

Ambitiösa och vetenskapligt baserade mål stödjer konkreta åtgärder och motiverar ett utvecklat klimatarbete. Tetra Pak har under många år arbetat för att reducera klimatpåverkan, både genom minskad energianvändning men även genom valet av energikällor. Nu övergår företaget till 100 procent förnybar el genom att bland annat använda 60 GWh grön el per år från ursprungsmärkt svensk vindkraft, på anläggningarna i Lund, Sunne, Fjällbacka och Tumba.

Som ett led i samarbetet med initiativet SBT har dessutom två solcellsanläggningar installerats i Lund och biogas ska nyttjas för att producera ånga till all testverksamhet.

”Vi är stolta över att både i vår produktion och våra produkter stödja omställningen bort från fossila råvaror. Vi har ett klimatsmart helhetserbjudande till våra kunder, från skog som förpackningsmaterial till bioplast i mer än hälften av alla plastkorkar i Sverige samt låg klimatpåverkan i produktion för att nämna några exempel”, säger Erik Lindroth, miljödirektör Tetra Pak Nordics.

Tetra Pak ser klimatarbetet som en konkurrensfördel och vill samtidigt bidra till nationella klimatambitioner. Därför ansluter de sig också till Fossilfritt Sverige, ett initiativ som startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 och som nu har över 200 aktörer.

”Vi ser i Sverige ett stort engagemang från näringslivet i klimatfrågan. När en global aktör som Tetra Pak satsar förnybart och ställer sig bakom målet om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, finns det hopp. När de ser att lönsamhet och fossilfrihet går hand i hand, ger det oss extra kraft att genomföra den omställning av samhället, som är nödvändig”, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor