Tescos rekordförlust är den största i brittisk detaljhandel

PUBLICERAD: 23 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Tescos förlust på 6

För det senaste räkenskapsåret, som slutade den sista februari, redovisar brittska detaljhandelskedjan Tesco en rekordförlust på inte mindre än 6,4 miljarder pund (ca 84 miljarder kronor). Det är den största förlusten i bolagets historia och den största som ett brittiskt företag inom detaljhandelssektorn redovisat.

Enligt BBC och andra media beror den stora förlusten på engångsposter på 7 miljarder pund, orsakade av nedskrivningar av tillgångar.

Tesco har det senaste halvåret varit under utredning av den brittiska motsvarigheten till vår svenska Ekobrottsmyndigheten – Serious Fraud Office – sedan man i augusti lämnade en vinstprognos på 263 miljoner pund, som betecknades som orealistisk och överdriven.

För verksamhetsåret, som slutade sista februari 2014, redovisade Tesco en vinst på 2,26 miljarder pund före skatt (ca 30 miljarder kronor).

Tescos rekordförlust är alltså den största som något brittiskt detaljhandelsbolag hittills redovisat. Det är dock inte den största förlusten alla kategorier för ett brittisk bolag. Den föga hedrande förstaplatsen innehas istället av bankjätten RBS, som 2009 redovisade en förlust på 24 miljarder pund (314 miljarder kronor!). På andra plats kommer mobilföretaget Vodafone, som 2006 gjorde en förlust på 14,9 miljarder pund (195 miljarder kronor), och på tredje plats återfinns nu Tesco.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.