Tema på EuBP-konferens: ”Bioplaster gör skillnad”

PUBLICERAD: 25 februari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Bioplastics – Making the difference” var temat, när European Bioplastics (EuBP) höll sin årliga globala konferens i Berlin.

”Bioplastics – Making the difference” var temat, när European Bioplastics höll sin årliga konferens. Packnews och nord emballage fanns som vanligt på plats!
Fortfarande svarar bioplasterna bara en för en bråkdel av all plast, som används i förpackningar till exempel, men det pågår mycket spännande utveckling i bakgrunden, utveckling som lägger grund för en optimism inför framtiden. Det framkom på European Bioplastics konferens i Berlin i slutet av november.

Den senaste statistiken visar att den totala produktionen av biobaserade material ligger på strax över två miljoner ton på global basis, det innebär under en procent av den totala plastproduktionen. Under de kommande åren förutspås en tillväxt på cirka 20 procent enligt European Bioplastics. Det är något, som också bekräftades från flera håll under konferensens två dagar. Många producenter planerar för att skala upp produktionen eller för en nystart. Dessutom får branschen draghjälp av EU-kommissionens sikte på en cirkulär ekonomi och ett större politiskt stöd för bioekonomin totalt sett. 

Förpackningar är absolut största användare av biobaserade material. Cirka 1,6 miljoner ton går dit. Det kanske inte är konstigt, biobaserade förpackningar är ett utmärkt sätt för varumärkesägare att hålla kontakt med konsumenterna och visa att man gör något för att minska påverkan på miljön. 

Den tolfte konferensen lockade runt 330 personer från bioplastindustrins värdekedja. 200 företag från 30 länder var närvarande. Bland varumärkesägarna fanns PepsiCo, Danone, Nestlé Waters och Marks & Spencer

Som vanligt passade packnews/nord emballage och vår medarbetare Des King från The Write Stuff på att filma och intervjua ett antal intressanta föredragshållare och deltagare på konferensen. Dessa intervjufilmer (på engelska) finns nu på Packnews.tvYoutube.

Här är länkarna till filmerna:
NaturALL Bottle Alliance – Danone and Nestlé Waters in alliance
PepsiCo´s sustainability strategy and the role of bioplastics
The M&S journey to a sustainable future and the role of biopolymers
PEF – High quality bioplastics with superior properties for the packaging industry
Caterpillars & mealworms – the new magical solution to plastic waste management
Bioplastics market date update 2017

Ett utförligt reportage från European Bioplastics konferens i Berlin kan du läsa i senaste numret av nord emballage (Nr 1/2018), som utkommer inom kort.
 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker