Systembolaget inför en egen märkning för hållbara val

PUBLICERAD: 30 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Med den egna märkningen ”Hållbart val” ska Systembolaget göra det enklare för kunderna att göra hållbara inköpsval i butikerna. (Bild pressbild)|Ulf Sjödin är sortimentschef på Systembolaget. (Bild pressbild)

Enligt en färsk undersökning tycker 60 procent av Systembolagets kunder att det är svårt att i butiken avgöra vilka produkter, förpackningar, etc. som utgör hållbara val. Nu lanserar Systembolaget en ny egen märkning för att göra det hållbara valet enklare.

Undersökningen, som utförts av Norstat på uppdrag av Systembolaget, visar att intresset för att göra hållbara val i butiken är stort men att sex av tio kunder tycker att det är svårt. Även om många vill göra hållbara val är det enligt undersökningen många kunder som känner sig osäkra vid hyllan på Systembolaget. Det största hindret, när man vill handla hållbart vid köp av alkoholhaltiga drycker, är enligt undersökningen att det inte framgår tydligt vilka drycker, förpackningar, etc. som är hållbara. Hela 38 procent anger detta som ett hinder.

Ulf Sjödin är sortimentschef på Systembolaget. (Bild pressbild)

”Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor. Därför behöver det bli enklare”, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

Som ett resultat av undersökningen växlar Systembolaget nu upp sitt hållbarhetsarbete med den egna märkningen ”Hållbart val” som började lanseras i Systembolagets butiker 1 mars i år.

Systembolaget skriver att med märkningen Hållbart val blir det enklare för kunden. Systembolaget skriver att man har satt upp kriterier för vad en dryck måste leva upp till för att kvala in som det mest hållbara i sortimentet. Kriterierna för de produkter som märks med ”Hållbart val” är:
1. Miljöcertifierad odling och produktion (eko eller annan miljöcertifiering).
2. Förpackning med lägre klimatavtryck än traditionell glasflaska.
3. Godkänt resultat i Systembolagets analys av arbetsvillkor i odling och i produktion.

”Tillsammans med våra kunder och leverantörer kan vi förändra dryckesbranschen. Vi hoppas att om några år ska de flesta säga att det är lättare att göra ett hållbart val på Systembolaget”, säger Ulf Sjödin.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Kinesiska forskare har utvecklat ett nytt glasmaterial

Kina har en forskargrupp utvecklat ett nytt, hållbart glas som är av stort intresse för förpackningsindustrin.
innovation

Zoégas förpackningar anpassas för återvinning

Nestlé har anpassat hela Zoégas Professionals sortiment för återvinning.
z2

Orkla har överklagat förbudet mot Grummes förpackning

Orkla, som äger varumärket Grumme har nu överklagat Kemikalieinspektionens förbud mot deras nya förpackning.
Orklany

Lanserar digitalpress för flexibla förpackningar

Den ska vara 30 procent snabbare och ha 45 procent högre produktivitet än sin föregångare, nya digitalpressen HP Indigo 200K, som enligt tillverkaren ska ge förpackningsindustrin ett ytterligare incitament att gå över till digitaltryck.
C0125.00_04_18_05.Still006