Enligt en färsk undersökning tycker 60 procent av Systembolagets kunder att det är svårt att i butiken avgöra vilka produkter, förpackningar, etc. som utgör hållbara val. Nu lanserar Systembolaget en ny egen märkning för att göra det hållbara valet enklare.
Undersökningen, som utförts av Norstat på uppdrag av Systembolaget, visar att intresset för att göra hållbara val i butiken är stort men att sex av tio kunder tycker att det är svårt. Även om många vill göra hållbara val är det enligt undersökningen många kunder som känner sig osäkra vid hyllan på Systembolaget. Det största hindret, när man vill handla hållbart vid köp av alkoholhaltiga drycker, är enligt undersökningen att det inte framgår tydligt vilka drycker, förpackningar, etc. som är hållbara. Hela 38 procent anger detta som ett hinder.

”Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor. Därför behöver det bli enklare”, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.
Som ett resultat av undersökningen växlar Systembolaget nu upp sitt hållbarhetsarbete med den egna märkningen ”Hållbart val” som började lanseras i Systembolagets butiker 1 mars i år.
Systembolaget skriver att med märkningen Hållbart val blir det enklare för kunden. Systembolaget skriver att man har satt upp kriterier för vad en dryck måste leva upp till för att kvala in som det mest hållbara i sortimentet. Kriterierna för de produkter som märks med ”Hållbart val” är:
1. Miljöcertifierad odling och produktion (eko eller annan miljöcertifiering).
2. Förpackning med lägre klimatavtryck än traditionell glasflaska.
3. Godkänt resultat i Systembolagets analys av arbetsvillkor i odling och i produktion.
”Tillsammans med våra kunder och leverantörer kan vi förändra dryckesbranschen. Vi hoppas att om några år ska de flesta säga att det är lättare att göra ett hållbart val på Systembolaget”, säger Ulf Sjödin.