Sveriges Bryggerier efterlyser blåbackar och returglasflaskor

PUBLICERAD: 16 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Det råder brist på returglasflaskor och returbacka i Sverige, speciellt de blå backarna med 50-cl returflaskor. (Bild Sveriges Bryggerier)|Anna-Karin Fondberg är VD på Sveriges Bryggerier. (Bild Sveriges Bryggerier)|

Det råder just nu brist på såväl returglasflaskor som returbackar i Sverige. Inför de stundande storhelgerna går därför Sveriges Bryggerier nu ut med en vädjan till allmänheten att lämna in sina backar och returglasflaskor.

Anna-Karin Fondberg är VD på Sveriges Bryggerier. (Bild Sveriges Bryggerier)

Sverige Bryggerier skriver i ett pressmeddelande att den absolut största bristen just nu är de blå returbackarna, som rymmer 15 stycken 50-cl-flaskor, men bristen börjar även märkas bland flasktillgången.

”År 2021 såldes 32,6 miljoner liter dryck på returglasflaska. Av dessa stod 50-cl flaskorna, som levereras i de blå backarna, för drygt 18 miljoner liter. Tyvärr är det många som missar att både flaskor och backar går att panta och idag slängs 86 procent av alla returglasflaskor, som säljs på Systembolaget, i återvinningen i stället för att lämnas tillbaka!”, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

Returglasflaskor med pant är märkta med en retursymbol på flaskan.
Returglasflaskor finns i två storlekar: 50 cl (i blå backar) och 33 cl (i röda backar).
Pant per 50 cl flaska är 90 öre. Pant för blå backar med flaskor är 41:50 kr. Pant för tom blå back är 28 kr.
Pant per 33 cl flaska är 60 öre. Pant för röd back med flaskor är 34:40 kr. Pant för tom röd back är 22:40 kr.

Från och med 1 november tar även Systembolaget emot både flaskbackar och returglasflaskor. Systembolaget förtydligar också för konsumenterna vad som är returglasflaskor, bland annat genom hyllmärkning i sina butiker.

Både flaskbackar och returglasflaskor ingår i ett unikt retursystem, som funnits sedan 1800-talet. Alla returglasflaskor diskas och återanvänds av de bryggerier, som är anslutna. De kan pantas där de inhandlats – i mataffärer och på Systembolaget. På Systembolaget tas tomgods emot manuellt och inte via automat.

”Vi har ett fantastiskt returglassystem som är bra ur klimatsynpunkt och ju fler gånger flaskan pantas desto lägre klimatpåverkan. Både returglasflaskor och backar kan användas nästan hur många gånger som helst, men svinnet är dessvärre stort och vi behöver fylla på i våra retursystem. Inom branschen jobbar vi på att förtydliga märkningen på flaskan så att det ska vara lätt att göra rätt”, säger Anna-Karin Fondberg.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx