Svenskar gillar platta paket – IKEA i topp bland varumärken

PUBLICERAD: 22 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Svenskar gillar IKEA och deras platta paket… (Bild IKEA)|Grundare av undersökningen Sustainable Brand Index är Erik Elvingsson Hedén. (Bild pressbild)|Matsmart är den starkaste nykomlingen på listan. (Bild Matsmart)

Svenska konsumenter gillar platta paket – IKEA är vårt mest hållbara varumärke, enligt undersökningen Sustainable Brand Index, som nu redovisats för tolfte året i rad. Fjolårsvinnaren Coop kommer tvåa och Änglamark på tredje plats.

Under de senaste fem åren har det stått mellan IKEA och Coop i toppen av rankingen. I år drog IKEA det längsta strået. Något som enligt studiens grundare, Erik Elvingsson Hedén, beror på IKEA:s förmåga att arbeta med hållbarhet på bred front.

Grundare av undersökningen Sustainable Brand Index är Erik Elvingsson Hedén. (Bild pressbild)

”IKEA är inte bara ett företag som svenskar i allmänhet älskar utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden. Från mångfaldssatsningar till hållbara transportlösningar. IKEA har helt enkelt lyckats nå ut med en helhet i sitt budskap”, säger Erik Elvingsson Hedén.

Årets starkaste nykomling på listan är Matsmart, som tar sig in på en fjärdeplats av totalt 410 varumärken och dessutom blir ny branschvinnare inom ”Livsmedel – Mat”. Även Polisen gör ett ryck från elfte till sjätte plats och knuffar dessutom ner Folkhälsomyndigheten från förstaplatsen bland ”Myndigheter”.

Bland andra nya branschvinnare kan noteras att Sveaskog toppar bland ”Skogsägare” och Loka bland ”Livsmedel – Dryck”. Kjell & Company är ny branschvinnare inom ”Vitvaror & hemelektronik – butiker” och Essity (f.d SCA:s hygiendivision) inom ”Consumer Goods Corporations”.

Matsmart är den starkaste nykomlingen på listan. (Bild Matsmart)

Bland de varumärken som ökar flest placeringar i studien återfinns vitvarutillverkaren Miele (+156 placeringar), vårdkoncernen Vardaga (+134 placeringar), familjebryggeriet Spendrups (+133 placeringar), Volkswagen (+114 placeringar) och flygbolaget BRA (+88 placeringar).

Kronfågel och Guldfågeln drabbas hårt av förra årets mediala uppmärksamhet kring hantering av kycklingar och tappar 197 respektive 187 placeringar i rankingen Bland andra varumärken, som tappar mest, kan även nämnas Nokia (-126), Danone (-115), Stora Enso (-110) och Carlsberg (-103).

————————————–
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet och den har genomförts årligen sedan 2011. I studien intervjuas ett riksrepresentativt urval av svenskar. I årets studie har totalt 410 varumärken bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom globala hållbarhetsmål.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432