Svenska konsumenter gillar platta paket – IKEA är vårt mest hållbara varumärke, enligt undersökningen Sustainable Brand Index, som nu redovisats för tolfte året i rad. Fjolårsvinnaren Coop kommer tvåa och Änglamark på tredje plats.
Under de senaste fem åren har det stått mellan IKEA och Coop i toppen av rankingen. I år drog IKEA det längsta strået. Något som enligt studiens grundare, Erik Elvingsson Hedén, beror på IKEA:s förmåga att arbeta med hållbarhet på bred front.
”IKEA är inte bara ett företag som svenskar i allmänhet älskar utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden. Från mångfaldssatsningar till hållbara transportlösningar. IKEA har helt enkelt lyckats nå ut med en helhet i sitt budskap”, säger Erik Elvingsson Hedén.
Årets starkaste nykomling på listan är Matsmart, som tar sig in på en fjärdeplats av totalt 410 varumärken och dessutom blir ny branschvinnare inom ”Livsmedel – Mat”. Även Polisen gör ett ryck från elfte till sjätte plats och knuffar dessutom ner Folkhälsomyndigheten från förstaplatsen bland ”Myndigheter”.
Bland andra nya branschvinnare kan noteras att Sveaskog toppar bland ”Skogsägare” och Loka bland ”Livsmedel – Dryck”. Kjell & Company är ny branschvinnare inom ”Vitvaror & hemelektronik – butiker” och Essity (f.d SCA:s hygiendivision) inom ”Consumer Goods Corporations”.
Bland de varumärken som ökar flest placeringar i studien återfinns vitvarutillverkaren Miele (+156 placeringar), vårdkoncernen Vardaga (+134 placeringar), familjebryggeriet Spendrups (+133 placeringar), Volkswagen (+114 placeringar) och flygbolaget BRA (+88 placeringar).
Kronfågel och Guldfågeln drabbas hårt av förra årets mediala uppmärksamhet kring hantering av kycklingar och tappar 197 respektive 187 placeringar i rankingen Bland andra varumärken, som tappar mest, kan även nämnas Nokia (-126), Danone (-115), Stora Enso (-110) och Carlsberg (-103).
————————————–
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet och den har genomförts årligen sedan 2011. I studien intervjuas ett riksrepresentativt urval av svenskar. I årets studie har totalt 410 varumärken bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom globala hållbarhetsmål.