Svenskar gillar platta paket – IKEA i topp bland varumärken

PUBLICERAD: 22 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Svenskar gillar IKEA och deras platta paket… (Bild IKEA)|Grundare av undersökningen Sustainable Brand Index är Erik Elvingsson Hedén. (Bild pressbild)|Matsmart är den starkaste nykomlingen på listan. (Bild Matsmart)

Svenska konsumenter gillar platta paket – IKEA är vårt mest hållbara varumärke, enligt undersökningen Sustainable Brand Index, som nu redovisats för tolfte året i rad. Fjolårsvinnaren Coop kommer tvåa och Änglamark på tredje plats.

Under de senaste fem åren har det stått mellan IKEA och Coop i toppen av rankingen. I år drog IKEA det längsta strået. Något som enligt studiens grundare, Erik Elvingsson Hedén, beror på IKEA:s förmåga att arbeta med hållbarhet på bred front.

Grundare av undersökningen Sustainable Brand Index är Erik Elvingsson Hedén. (Bild pressbild)

”IKEA är inte bara ett företag som svenskar i allmänhet älskar utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden. Från mångfaldssatsningar till hållbara transportlösningar. IKEA har helt enkelt lyckats nå ut med en helhet i sitt budskap”, säger Erik Elvingsson Hedén.

Årets starkaste nykomling på listan är Matsmart, som tar sig in på en fjärdeplats av totalt 410 varumärken och dessutom blir ny branschvinnare inom ”Livsmedel – Mat”. Även Polisen gör ett ryck från elfte till sjätte plats och knuffar dessutom ner Folkhälsomyndigheten från förstaplatsen bland ”Myndigheter”.

Bland andra nya branschvinnare kan noteras att Sveaskog toppar bland ”Skogsägare” och Loka bland ”Livsmedel – Dryck”. Kjell & Company är ny branschvinnare inom ”Vitvaror & hemelektronik – butiker” och Essity (f.d SCA:s hygiendivision) inom ”Consumer Goods Corporations”.

Matsmart är den starkaste nykomlingen på listan. (Bild Matsmart)

Bland de varumärken som ökar flest placeringar i studien återfinns vitvarutillverkaren Miele (+156 placeringar), vårdkoncernen Vardaga (+134 placeringar), familjebryggeriet Spendrups (+133 placeringar), Volkswagen (+114 placeringar) och flygbolaget BRA (+88 placeringar).

Kronfågel och Guldfågeln drabbas hårt av förra årets mediala uppmärksamhet kring hantering av kycklingar och tappar 197 respektive 187 placeringar i rankingen Bland andra varumärken, som tappar mest, kan även nämnas Nokia (-126), Danone (-115), Stora Enso (-110) och Carlsberg (-103).

————————————–
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet och den har genomförts årligen sedan 2011. I studien intervjuas ett riksrepresentativt urval av svenskar. I årets studie har totalt 410 varumärken bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom globala hållbarhetsmål.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback