Svenska Retursystem inleder test med självkörande lastbilar

PUBLICERAD: 10 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska Retursystem ska testa Einrides självkörande elektriska lastbilar vid logistikanläggningen i Västerås. OBS Bilden är ett montage (Bilder Svenska Retursystem & Einride)

Svenska Retursystem har inlett ett samarbete med svenska företaget Einride för att utforska hur digitalisering och automatisering av varuflöden kan driva förändringen mot ett mer effektivt och hållbart transportsystem. Det handlar bland annat om att testa Einrides självkörande, elektriska lastbilar vid logistikanläggningen i Västerås.

”Vår målsättning är att ha helt fossilfria transporter senast år 2025, men vägen dit är snårig och vi måste hitta flera olika lösningar för att nå målet. Genom samarbetet med Einride vill vi inte bara minska våra egna utsläpp, utan även driva förändringen mot ett mer hållbart transportsystem”, säger Anna Elgh, VD på Svenska Retursystem.

Einride har utvecklat en transportlösning, som bygger på självkörande, elektriska lastbilar och som kan ersätta en stor del av dagens godstransporter. Fordonen, så kallade T-pod:ar, har ingen förarhytt och drivs med batterier och kan minska koldioxidutsläppen med mer än 90 procent.

Samarbetet med Svenska Retursystem innebär att Einrides lösning och plattform används för att utforska hur digitalisering och automatisering av varuflöden kan bidra till effektivare och mer hållbara transporter. Ett pilotprojekt ska även inledas med målsättningen att testa Einrides självkörande, elektriska lastbilar vid Svenska Retursystems logistikanläggning i Västerås.

”Klimatet är vår generations största utmaning. Lastbilstransporter står för cirka sju procent av de globala koldioxidutsläppen och vi måste hitta nya lösningar. Einride visar att det går att skapa ett hållbart, säkert och effektivt transportsystem bara vi är villiga att förändras”, säger Einrides VD Robert Falck.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top