På sin stora logistik- och tvättanläggning i Västerås har Svenska Retursystem etablerat ett eget kompetenscentrum, som nu har tagit över ansvaret för hela bolagets omfattande logistikstyrning.
Svenska Retursystem skriver att man anställt 20 nya medarbetare, vilka nu ansvarar för daglig planering, kundservice, saldokontroll och kundreskontra i en medarbetarstyrd organisation.
”Det här är en milstolpe för Svenska Retursystem! För första gången i vår historia så har vi nu fullt eget ansvar för logistikflödet och teamen arbetar utifrån principerna för ett självledarskap”, säger Fredrik Thapper, Supply Chain manager på Svenska Retursystem.
De nya medarbetarna har under hösten 2021 utbildats av det externa företag, som tidigare skötte uppdraget, och har nu sedan januari tagit över hela ansvaret.
”Det har varit och kommer fortsatt att vara en riktigt häftig resa! Hösten har varit väldigt intensiv och utmanande, men samtidigt mycket rolig”, säger Pernilla Lindström, Customer Service and Planning Manager, Svenska Retursystem
Att arbeta med självledarskap och medarbetarstyrning är sedan flera år tillbaka en del i Svenska Retursystems kulturresa. Grunden är att varje medarbetare tillsammans med sina kollegor får ansvar att forma hur uppdraget ska lösas och hur gruppen tillsammans når sina resultat och mål.
”Nu är teamen verkligen i full gång med att driva och själva ta ansvar för verksamheten, samtidigt som de bygger sina team själva och vidareutvecklar sina arbetssätt och metoder”, säger Pernilla Lindström.
Svenska Retursystem skriver i ett pressmeddelande att inrättandet av ett eget kompetenscentrum är ett strategiskt steg för att bygga en långsiktig och bred logistikkompetens inom Svenska Retursystems helt cirkulära flöde.