Svenska &Repeat köper ledande franskt företag inom takeaway

PUBLICERAD: 22 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

&Repeats VD Tor Espen Steinvik, (till höger) och Nicolas Piffeteau, Operations Manager på &Repeat i Frankrike, är redo att skapa förändring i det franska takeaway-systemet. (Bild &Repeat)|barePacks takeaway-förpackningar kan återanvändas upp till 300 gånger! (Bild &Repeat)

Svenska startup-företaget &Repeat, som år 2020 lanserade ett pantsystem för engångs- och takeaway-förpackningar i Sverige, stärker sin position i Frankrike genom att förvärva företaget barePack, som är Frankrikes marknadsledare inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar.

Förvärvet tillkännages bara kort tid efter att &Repeat meddelade att man skrivit avtal med 250 restauranger i Frankrike, vilka anslutit sig till &Repeats pantsystem (Läs HÄR!). Sedan tidigare har &Repeat på kort tid etablerat sitt pantsystem för engångsförpackningar i Sverige, där över 400 restauranger nu är anslutna till systemet.

Förvärvet av barePack, som redan har 350 restauranger anslutna till sin tjänst, innebär att barePack och &Repeat nu kan erbjuda lösningar för såväl återvinning som återanvändning av take away-förpackningar.

”Vi har nu heltäckande tjänster, som kan skapa verklig förändring när det kommer till att lösa problemen med take away-förpackningar. I och med förvärvet blir vi den enda aktören i Europa som fullt ut kan hjälpa foodservice-sektorn i övergången till cirkularitet genom att erbjuda både återvinning och återanvändning. Båda behövs för att klara av utmaningarna vi har framför oss och nu står vi redo att hjälpa restauranger med den mest hållbara lösningen för just deras verksamhet”, säger Tor Espen Steinvik, VD på &Repeat.

barePacks takeaway-förpackningar kan återanvändas upp till 300 gånger! (Bild &Repeat)

barePacks företagskoncept går ut på att man vid hemleveranser och avhämtning av mat ersätter konventionella engångsförpackningar med återanvändbara förpackningar. Konsumenten får sin mat i en återanvändningsbar behållare, som lämnas tillbaka på en av barePacks partnerrestauranger. Dessa använda förpackningar hämtas sedan upp av barePack, tvättas och fördelas ut till partnerrestaurangerna igen. Förpackningarna kan användas minst 300 gånger.

”Det finns enorma vinster att göra om fler går över till återanvändningsbara förpackningar. Vi måste uppmuntra fler restauranger och konsumenter att göra rätt sak, vare sig det är återvinning eller återanvändning. Att bli en del av &Repeat innebär att vi göra verklig skillnad när det kommer till engångsförpackningar”, säger Nicolas Piffeteau, som tidigare var landschef för barePack i Frankrike och som nu är &Repeats Operations Manager i Frankrike.

Senaste nytt

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1

Fiberbaserad beläggning för värmeförsegling tävlar i Packnorth Award 2025

Bidragen fortsätter komma in till årets Packnorth Award. Ett intressant bidrag är inte en förpackning i sig utan en ny, fiberbaserad beläggning för värmeförsegling. Den är anmäld i kategorin Biobaserade förpackningar i tävlingen.
WOODMER-Seal-3x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX