Svenska &Repeat köper ledande franskt företag inom takeaway

PUBLICERAD: 22 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

&Repeats VD Tor Espen Steinvik, (till höger) och Nicolas Piffeteau, Operations Manager på &Repeat i Frankrike, är redo att skapa förändring i det franska takeaway-systemet. (Bild &Repeat)|barePacks takeaway-förpackningar kan återanvändas upp till 300 gånger! (Bild &Repeat)

Svenska startup-företaget &Repeat, som år 2020 lanserade ett pantsystem för engångs- och takeaway-förpackningar i Sverige, stärker sin position i Frankrike genom att förvärva företaget barePack, som är Frankrikes marknadsledare inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar.

Förvärvet tillkännages bara kort tid efter att &Repeat meddelade att man skrivit avtal med 250 restauranger i Frankrike, vilka anslutit sig till &Repeats pantsystem (Läs HÄR!). Sedan tidigare har &Repeat på kort tid etablerat sitt pantsystem för engångsförpackningar i Sverige, där över 400 restauranger nu är anslutna till systemet.

Förvärvet av barePack, som redan har 350 restauranger anslutna till sin tjänst, innebär att barePack och &Repeat nu kan erbjuda lösningar för såväl återvinning som återanvändning av take away-förpackningar.

”Vi har nu heltäckande tjänster, som kan skapa verklig förändring när det kommer till att lösa problemen med take away-förpackningar. I och med förvärvet blir vi den enda aktören i Europa som fullt ut kan hjälpa foodservice-sektorn i övergången till cirkularitet genom att erbjuda både återvinning och återanvändning. Båda behövs för att klara av utmaningarna vi har framför oss och nu står vi redo att hjälpa restauranger med den mest hållbara lösningen för just deras verksamhet”, säger Tor Espen Steinvik, VD på &Repeat.

barePacks takeaway-förpackningar kan återanvändas upp till 300 gånger! (Bild &Repeat)

barePacks företagskoncept går ut på att man vid hemleveranser och avhämtning av mat ersätter konventionella engångsförpackningar med återanvändbara förpackningar. Konsumenten får sin mat i en återanvändningsbar behållare, som lämnas tillbaka på en av barePacks partnerrestauranger. Dessa använda förpackningar hämtas sedan upp av barePack, tvättas och fördelas ut till partnerrestaurangerna igen. Förpackningarna kan användas minst 300 gånger.

”Det finns enorma vinster att göra om fler går över till återanvändningsbara förpackningar. Vi måste uppmuntra fler restauranger och konsumenter att göra rätt sak, vare sig det är återvinning eller återanvändning. Att bli en del av &Repeat innebär att vi göra verklig skillnad när det kommer till engångsförpackningar”, säger Nicolas Piffeteau, som tidigare var landschef för barePack i Frankrike och som nu är &Repeats Operations Manager i Frankrike.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x