Svenska PantaPå tar in kapital för en utökad global satsning

PUBLICERAD: 9 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Suwar Mert och hans syster Berfin Mert har grundat den unika återvinningsappen PantaPå. (Bild PantaPå)

Svenska PantaPå– en världsunik app som ger användare pant för att återvinna förpackningar med mobilen – tar in kapital från välkända investerare. I emissionen på 9,5 miljoner kronor deltar Almi Invest GreenTech-fond, Orkla Ventures, Verdane Foundation och affärsänglar.

PantaPå-appen lanserades i augusti 2019 och har idag 100.000 användare i Sverige och USA.

Med PantaPå-appen kan användare skanna streckkoder på sina förpackningar vid en återvinningsstation och belönas direkt med pengar och kuponger i mobilen. Panten rapporteras till varumärken, som deltar i tjänsten, och som i sin tur bättre kan förstå och ta ansvar över förpackningarnas resa, reducera sina utsläpp genom ökad återvinning och få värdefulla kundinsikter. Bland kunderna finns idag globala bolag som Mondelez, Procter & Gamble, Unilever och Orkla med en mängd varumärken.

”Majoriteten av alla plastförpackningar inom EU och i Sverige återvinns inte. PantaPå har en smart affärsmodell, som både varumärken, miljön och konsumenten vinner på och bidrar till en mer cirkulär konsumtion. Genom att sätta ett värde på förpackningar förändrar bolaget attityder och förvandlar skräp till resurser”, säger Emanuel Andersson, Investment Manager på Almi Invests GreenTech-fond.

Allt som har en streckkod går att panta via appen, från plastpåsar till pappersförpackningar, på alla återvinningsstationer i Sverige. Idag är över 5.000 återvinningsstationer anslutna och användare kan själva lägga till nya. Utöver produkter från anslutna varumärken finns möjlighet att panta fem valfria förpackningar per vecka och få 1 kr för varje förpackning. I appen kan användaren även se sin totala utsläppsbesparing i CO2 tack vare återvinningen.

”Vårt mål är att nå en halv miljon användare under 2020. Vi är mycket glada över att få investerare med omfattande kunskap om internationell expansion. Tack vare investeringen kan vi utöka teamet och ta tillvara på det intresse, som våra befintliga kunder och marknaden visar, för att expandera till fler länder och skapa en global återvinningsrevolution”, säger Suwar Mert, VD på PantaPå och som grundat bolaget tillsammans med sin syster Berfin Mert, som är COO på PantaPå.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning