Svenska OptiGroup förvärvar holländskt förpackningsbolag

PUBLICERAD: 18 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi har länge följt Moonen Packaging. Nu ser vi fram emot ett nära samarbete”, säger Christoph Sander.

Svenska OptiGroup har ingått ett avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i den holländska förpackningsdistributören Packagegroup Moonen B.V. Transaktionen, som är föremål för godkännande av den nederländska konkurrensmyndigheten, förväntas vara klar under sommaren. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.

Moonen Packaging, med en omsättning på 51 miljoner euro (ca 522 miljoner kronor) under 2017 och cirka 80 anställda, har varit ett familjeföretag sedan 1950-talet och är en ledande och snabbväxande distributör av förpackningslösningar i Benelux. Företaget konstruerar, utvecklar, anskaffar, lagerhåller, säljer och distribuerar anpassade förpackningslösningar och även hygienpapper, städprodukter och cateringprodukter.

”Vi har länge följt Moonen Packaging, en europeisk ledare inom hållbara förpackningar, med en stark marknadsposition i Benelux och en lång historia med att utveckla innovativa produkter och tjänster. Med förbehåll för godkännande från den nederländska konkurrensmyndigheten, ser vi fram emot ett nära samarbete”, säger OptiGroups VD och koncernchef Christoph Sander.

Förvärvet av Moonen Packaging följer på de senaste förvärven av tre andra förpackningsdistributörer som OptiGroup har genomfört: Telpak och Mercamer i Finland och Proxima i Rumänien. Moonen Packaging kommer fortsättningsvis att ledas av Gé Moonen, som framgångsrikt har drivit och utvecklat företaget under de senaste 12 åren.

——————————————–
OptiGroup är en europeisk business-to-business distributör av produkter inom områden som foodservice, industri, tryck, retail, mm.. Bolaget ger support till kunder i 19 europeiska länder. OptiGroups huvudkontor ligger i Göteborg. År 2016 hade OptiGroup en nettoomsättning på 1,5 miljarder euro (drygt 15 miljarder kr) och 2.100 anställda i koncernen och dess dotterbolag. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432