Svensk utrikeshandel ökar – Finland allt viktigare marknad

PUBLICERAD: 13 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Den svenska exporten av varor och tjänster fortsätter att öka starkt.

Sveriges utrikeshandel fortsätter öka starkt. Fram till och med tredje kvartalet i år ökade exporten av varor och tjänster med 7,9 procent och importen med 11 procent jämfört med motsvarande period 2016. Värdet av såväl export som import av varor ökade oavsett vilken varugrupp det gäller. Det visar Kommerskollegiums rapport över Sveriges utrikeshandel de tre första kvartalen i år.

Finland har klättrat upp och var de tre första kvartalen 2017 Sveriges tredje viktigaste exportmarknad för varor efter Tyskland och Norge. Den svenska exporten av varor till Finland har ökat med 13 procent. Omvänt har USA tappat i placering, och hamnar för de tre första kvartalen 2017 på en fjärde plats. Jämfört med övriga stora exportmarknader var exporttillväxten till USA svag under denna period. Exporten till Kina ökade med 34 procent. Kina är därmed den åttonde viktigaste marknaden.

När det gäller importen av varor är och förblir Tyskland absolut största leverantörslandet till Sverige. Därifrån kommer totalt 19 procent av den svenska importen.

Tjänstehandeln fortsatte också att öka. Dock stannade ökningen av exporterade tjänster på 3,7 procent medan importen ökade 12 procent jämfört med de tre första kvartalen 2016.

Någon Brexit-effekt går inte att utläsa i handelsstatistiken. Varuexporten till Storbritannien ökade med 12 procent och varuimporten med 8 procent medan tjänstehandeln ökade med 16 procent och tjänsteimporten med 13 procent.

Läs/ladda ner hela rapporten via pdf-länken nedan:

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432