Svensk kartong blir eleganta boxar till italienskt vin

PUBLICERAD: 9 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Bästsäljande vinet Animante förpackas i eleganta ytterförpackningar

Franciacorta har under de senaste femtio åren blivit en högt uppskattad region för mousserande vin i Italien. Ett av de äldsta kvalitetsvinhusen i regionen är Barone Pizzini, vars bästsäljande vin Animante förpackas i eleganta boxar gjorda av Performa Cream kartong från Stora Enso Fors bruk. 

”Barone Pizzini var det första vinhuset i Franciacorta, som införde ekologiska vinodlingsmetoder, och vi föredrar miljövänliga och hållbara tekniker och material i allt vi gör”, säger vinhusets taleskvinna Marta Piovani.

Förpackningen är formgiven av SGA Wine Design och den kännetecknas av naturliga färger i brunt och cream och ett textilliknande tryckmönster, som är behagligt att hålla i och inte visar några fingeravtryck. Kartongboxarna är också försedda med Barone Pizzinis foliepräglade vapensköld, ett arv från den habsburgska adelsfamiljen Pizzini, som anlände till Franciacorta år 1870.

Förpackningen trycks och tillverkas av Nuova Litocolor, som är specialiserat på högklassiga vin- och spritförpackningar. Kartongen, med en ytvikt på 230 gram per kvadratmeter, lamineras på wellpapp, för att uppnå styvheten, som krävs för att bära tunga flaskor. 

”I det här fallet trycker vi på baksidan av kartongen, vilket är rätt exceptionellt och krävande. Performa Cream ger alltid pålitliga resultat och har en tilltalande vit kulö,r som många av våra kunder uppskattar”, säger Andrea Zanotti, verkställande direktör för tryckeriet.

Idag finns över hundra vinhus i Franciacorta och produktionen av mousserande vin överstiger 15 miljoner flaskor om året. Det ställs många krav på förpackningarna och konverteraren Nuova Litocolor erbjuder en mängd tryck- och finishtjänster under sitt eget tak. Sömlöst samarbete med formgivaren och kartongdistributören Cartiera Lombarda är alltid lika viktigt för att tillfredsställa kundens specifika behov.

”Vår CTMP-kartong Performa Cream valdes för sina tryckegenskaper, vikbarhet och hållbarhet, med träråvara som kan spåras till hållbart skötta nordiska skogar”, säger Renato Somekh, General Packaging Sales Director på Stora Enso i Italien. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx