Svensk Handel: Dystra utsikter för både butiks- och e-handel

PUBLICERAD: 18 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Det är dystra och mörka utsikter för både butiks- och e-handel”, konstaterar Svensk Handels VD Karin Johansson. (Bild Svensk Handel)

I sin handelsbarometer för maj konstaterar Svensk Handel att det är fortsatt mörka utsikter för butikshandeln – och nu sjunker även framtidstron inom e-handeln, som tidigare under corona-pandemin haft ett tydligt uppsving.

Av handelsbarometern framgår att trots att sällanköpshandeln – det vill säga all försäljning i fysisk butik utöver livsmedel – återhämtat sig något från bottensiffrorna i april, så är framtidstron för butikshandeln kvar på mycket låga nivåer.

Svensk Handels mätning visar att den sammanfattande Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året.

”Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg, som tas mot ett mer normalt tillstånd, där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus, kommer att ha stor betydelse för många butikers möjligheter att överleva krisen”, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.

I början av corona-pandemin fick e-handeln överlag ett tydligt uppsving, men nu visar mätningarna att även e-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller. Det gör att framtidsförväntningarna inom e-handeln nu landar på den lägsta nivån sedan mätningarnas början för drygt två år sedan…

”Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet, ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna”, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,7 enheter till 99,6, vilket är strax under den neutrala nivån på 100.

Det är också ett fortsatt pressat läge för många dagligvarubutiker, Trots rapporter om tomma hyllor i vissa mataffärer visar Handelsbarometern att många företag i dagligvaruhandeln, speciellt servicebutiker, mer specialiserade livsmedelsaffärer samt mataffärer som ligger i city- eller gränshandelslägen, har det tufft.

”Den stängda norska gränsen har gjort att dagligvarubutiker i gränshandelsområden tappat upp emot 90 procent av besökarna”, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln ligger nu på 73,7, vilket är hela 28,4 enheter lägre än motsvarande period förra året.

Här kan du läsa/ladda ner hela Handelsbarometern för maj 2020. (pdf)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024