Svensk Handel: Dystra utsikter för både butiks- och e-handel

PUBLICERAD: 18 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Det är dystra och mörka utsikter för både butiks- och e-handel”, konstaterar Svensk Handels VD Karin Johansson. (Bild Svensk Handel)

I sin handelsbarometer för maj konstaterar Svensk Handel att det är fortsatt mörka utsikter för butikshandeln – och nu sjunker även framtidstron inom e-handeln, som tidigare under corona-pandemin haft ett tydligt uppsving.

Av handelsbarometern framgår att trots att sällanköpshandeln – det vill säga all försäljning i fysisk butik utöver livsmedel – återhämtat sig något från bottensiffrorna i april, så är framtidstron för butikshandeln kvar på mycket låga nivåer.

Svensk Handels mätning visar att den sammanfattande Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året.

”Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg, som tas mot ett mer normalt tillstånd, där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus, kommer att ha stor betydelse för många butikers möjligheter att överleva krisen”, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.

I början av corona-pandemin fick e-handeln överlag ett tydligt uppsving, men nu visar mätningarna att även e-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller. Det gör att framtidsförväntningarna inom e-handeln nu landar på den lägsta nivån sedan mätningarnas början för drygt två år sedan…

”Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet, ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna”, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,7 enheter till 99,6, vilket är strax under den neutrala nivån på 100.

Det är också ett fortsatt pressat läge för många dagligvarubutiker, Trots rapporter om tomma hyllor i vissa mataffärer visar Handelsbarometern att många företag i dagligvaruhandeln, speciellt servicebutiker, mer specialiserade livsmedelsaffärer samt mataffärer som ligger i city- eller gränshandelslägen, har det tufft.

”Den stängda norska gränsen har gjort att dagligvarubutiker i gränshandelsområden tappat upp emot 90 procent av besökarna”, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln ligger nu på 73,7, vilket är hela 28,4 enheter lägre än motsvarande period förra året.

Här kan du läsa/ladda ner hela Handelsbarometern för maj 2020. (pdf)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432