Svensk digital etikett fick Global Innovation Award

PUBLICERAD: 7 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Innoscentias digital etikett övervakar det förpackade livsmedlets status och talar om hur maten mår.|Innoscentias grundare Erik Lindberg

En svenskutvecklad digital etikett, som övervakar och talar om statusen på förpackade livsmedel, har tilldelats det globala priset Global Innovation Award 2016.
Etiketten är utvecklad av Malmöbaserade Innoscentia AB och tekniken bygger på ett avkänningsbläck som reagerar på gasformationer från bakteriell aktivitet. Denna reaktion kan mätas elektroniskt och tillsammans med lösningar för tryckt elektronik avkodas till en digital signal.

Enligt grundare och COO Erik Lindberg är Innoscentias vision att etiketten, som talar om hur maten ”mår”, ska ge livsmedelsvärdekedjan både ökad säkerhet och spårbarhet.
Etiketten har potential att förlänga den naturliga hållbarheten för livsmedel samt upptäcka patogena utbrott, innan de når detaljhandeln och konsumenterna.

Innoscentia, företrätt av Erik Lindberg, erhöll utmärkelsen i samband med EAT Stockholm Food Forum tidigare i sommar. Prisutdelare var kronprinsessan Victoria.

”Den globala livsmedelsteknikscenen växer för varje dag, så konkurrensen om denna typ av utmärkelse är hård. Det gör mig extra glad att EAT Stockholm Food Forum och juryn vill uppmärksamma Innoscentias innovationsarbete. Min förhoppning är att utmärkelsen ska föra oss ett steg närmare till att bidra positivt till livsmedelsindustrin globalt”, sade Erik Lindberg, när han mottog utmärkelsen och prissumman på 25.000 US dollar, som donerats av Mats Paulsson Stiftelse för forskning, innovation och samhällsutveckling

Global Innovation Award är ett samarbete mellan Medicon Village och EAT Foundation

EAT Foundation är en stiftelse för samarbete kring frågor som exempelvis livsmedelsbrist, miljöpåverkan, svält, övervikt, folkhälsa, kostråd och avfall. Stiftelsen möjliggör för näringsliv, forskare, det civila samhället och beslutsfattare runtom i världen att tillsammans hitta lösningar för det globala livsmedelssystemet. EATs vision är en värld där alla har kunskapen för att ta smarta och hållbara beslut om mat, tillgången till en hälsosam och ansvarsfull kost, och inspirationen för att anpassa sitt beteende och sin livsstil. EAT Stockholm Food Forum fungerar som en språngbräda för projekt, som stöttas av EAT Foundation.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432