I tävlingen Guldägget om årets bästa svenska reklamkampanjer belönades företaget Svegros potatisförpackning med ett silverägg i kategorin Förpackningsdesign. Förpackningen har det ”nostalgiska” namnet ”Din egen lilla jordkällare”…
Flera andra livsmedelsföretag belönades i olika kategorier i tävlingen och bland annat fick havremjölkstillverkaren Oatly det prestigefylld Guldägget i kategorin Integrerat för sin reklamkampanj ”Googla mjölk”.
Oatlys kampanj belönades för sitt nytänkande sätt att kombinera analog annonsering med en kampanj via podcastduon Alex Schulman och Sigge Eklund, som startade under festivalen Way out West i augusti 2016.
Så här lyder juryns motivering:
”Jaha, här gick man och trodde att integrerad kommunikation gick ut på att i alla tänkbara kanaler basunera ut hur bra produkten är. Men så kommer här några intelligenta rackare och visar att det kan vara precis tvärtom. Att det istället kan innebära att uppmana folk att skapa sig en egen uppfattning. På ett snyggt och enkelt sätt dessutom. Ja, det finns inget annat att göra än att överräcka årets guldägg i integrerad kommunikation till havreföretaget Oatly.”
Oatlys kampanj, som är producerad av reklambyrån Forsman & Bodenfors, fick även ett silverägg i kategorin Annonsering. Där gick guldägget till Delicato för kampanjen ”Alla bakar inte”.
Silverägg i kategorin Audio gick till Spendrups/Norrlands Guld för ”The Ear Bear” och McDonald’s Sverige för Grand Big Mac – Jättegumman. Även ICA fick ta emot tre silverägg i kategorierna Film, Onlinefilm samt Event.