Svegros potatisförpackning belönades med ett silverägg

PUBLICERAD: 7 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Svegros potatisförpackning ”Din egen lilla jordkällare” berlönades med ett silverägg i kategorin Förpackningsdesign.|Oatlys kampanj ”Googla mjölk” tog hem Guldägget i kategorin Integrerat.

I tävlingen Guldägget om årets bästa svenska reklamkampanjer belönades företaget Svegros potatisförpackning med ett silverägg i kategorin Förpackningsdesign. Förpackningen har det ”nostalgiska” namnet ”Din egen lilla jordkällare”…
Flera andra livsmedelsföretag belönades i olika kategorier i tävlingen och bland annat fick havremjölkstillverkaren Oatly det prestigefylld Guldägget i kategorin Integrerat för sin reklamkampanj ”Googla mjölk”.

Oatlys kampanj belönades för sitt nytänkande sätt att kombinera analog annonsering med en kampanj via podcastduon Alex Schulman och Sigge Eklund, som startade under festivalen Way out West i augusti 2016. 

Så här lyder juryns motivering:
Jaha, här gick man och trodde att integrerad kommunikation gick ut på att i alla tänkbara kanaler basunera ut hur bra produkten är. Men så kommer här några intelligenta rackare och visar att det kan vara precis tvärtom. Att det istället kan innebära att uppmana folk att skapa sig en egen uppfattning. På ett snyggt och enkelt sätt dessutom. Ja, det finns inget annat att göra än att överräcka årets guldägg i integrerad kommunikation till havreföretaget Oatly.”

Oatlys kampanj, som är producerad av reklambyrån Forsman & Bodenfors, fick även ett silverägg i kategorin Annonsering. Där gick guldägget till Delicato för kampanjen ”Alla bakar inte”. 

Silverägg i kategorin Audio gick till Spendrups/Norrlands Guld för ”The Ear Bear” och McDonald’s Sverige för Grand Big Mac – Jättegumman. Även ICA fick ta emot tre silverägg i kategorierna Film, Onlinefilm samt Event.

Text Carina Malm & JP Press

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx