Det blev en utmaning för plastförpackningsproducenten Berry Superfos, när en tysk mejeriproducent ville ha en lättare plasthink till sina desserter. Men man lyckades reducera vikten med 19 procent och fick en effektivare fyllningshantering på köpet.
Kunden – mejeriföretaget Milchwerke Schwaben – ville av hållbarhetsskäl har lägre vikt på de UniPak plasthinkar från Berry Superfos, som man använt i nästan 30 år.
”Vi ville minska vikten och mängden plastmaterial i hinkarna till våra yoghurt- och mjölkbaserade desserter under varumärket Weideglück. Och Berry Superfos lyckades minska vikten från 43 gram till 35 gram per hink. Men inte bara det – den nydesignade hinken gjorde att vi nu kan lasta fler hinkar på varje pall plus att vår påfyllningslinje fungerar ännu effektivare efter några enkla modifieringar”, berättar Jakob Ramm, VD för Milchwerke Schwaben.
Istället för 540 kg på varje pall kan Milchwerke Schwaben nu få plats med hinkar med totalt 594 kg på varje pall. Detta tack vare att den nydesignade hinken tar mindre utrymme och har bättre staplingsegenskaper.

Milchwerke Schwaben betecknas som något av en pionjär på mejerimarknaden. För nästan 30 år sedan var företaget först med att introducera en enkilos plastbehållare till sina yoghurt- och mjölkbaserade desserter. Förpackningen då som nu var UniPak-hinken från Berry Superfos. Då, för 30 år sedan, vägde hinken 50 gram, några år senare kunde Superfos minska vikten till 43 gram och nu är man alltså nere i 35 gram per hink, utan att förändringarna har påverkat hinkens effektivitet och egenskaper.
Den nydesignade UniPak-behållaren är försedd med en iögonfallande In-Mould Labeling (IML) dekoration som får förpackningen att stå ut på butikshyllan.
Med varumärket Weideglück har Milchwerke Schwaben tidigare vunnit pris för sin IML-dekoration på hinken, där den smarta etiketten är försedd med en inbäddad så kallad Digimarc-kod, som gör att konsumenten via en mobilapp kan interagera med produkten och länka till en webbplats för information, erbjudanden, etc.