Strategisk förpackningsdesign ger vinstökning för e-handeln

PUBLICERAD: 8 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Strategisk förpackningsdesign kan avsevärt öka vinstmarginalen för vissa e-handelsbutiker.|”Livsmedelshandeln på nätet kan fördubbla vinstmarginalerna med förpackningar som är designade för säkrare transporter”|säger Björn Thunström.

I veckan presenterade Stora Enso sin senaste viewpoint-rapport, som går under namnet: ”The future of on-line packaging”. Den viktigaste slutsatsen i rapporten är att strategisk förpackningsdesign och hållbara materialval avsevärt kan öka vinstmarginalen för e-handelsbutiker inom vissa segment. 

”Enligt vår analys finns potential för e-handelsbutiker att avsevärt öka vinstmarginalerna genom strategisk förpackningsdesign. Ett segment, som sticker ut, är livsmedelshandel på nätet, där det finns utrymme att fördubbla vinstmarginalerna genom förpackningar, som är designade för säkrare transporter”, säger Björn Thunström, Vice President Marketing & Customer Loyalty vid Stora Enso Packaging Solutions.

I Stora Ensos viewpoint-rapporter undersöks växande trender inom utvalda branscher. Utifrån trenderna identifierar Stora Enso de utmaningar som varumärkesägare och detaljhandeln snart kommer att möta och listar även de viktigaste framgångsfaktorerna för framtidens förpackningar.  

Hela viewpoint-rapporten kan läsas/laddas ner via pdf-länken nedan (Rapporten är på engelska).

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se