Det blev storslam för Cellutech, när det var dags för finalen i Packbridge Challenge i Malmö den 20 september. Två priser delades ut i tävlingen – Cellutech tog hem bägge.
Packbridge Challenge arrangerades för andra gången i år. Det är en tävling för start-ups och entreprenörer, som har spännande idéer och projekt vilka skulle kunna fungera bra i förpackningsindustrin.
Den första gallringen bland runt tjugo deltagare gjordes på försommaren, då juryn utifrån korta pitchar från varje deltagare, bestämde vilka tio, som skulle gå vidare till finalen. Dessa tio var för övrigt: 3D Click, Cellutech AB, ColorSensing, CupClub, DUDE Packaging, Ecopåsar, Food BIOPack, Sensor Spot, Starke ECB AB och Sulapac Ltd.
Samtliga fick nu chansen att pitcha igen inför juryn och den nya publiken på Top Packaging Summit by Packbridge, som även var med och röstade via mentometersystem. Vid prisutdelningen i samband med middagen på kvällen visade det sig att Cellutech tog hem första priset, 50.000 kronor, men det stannade inte där. På temat ”The Winner Takes it All” tog man även hem priset för bästa pitch, värt 3.000 euro. Det priset sponsrades av Easyfairs. All anledning till glädje med andra ord för Paula Martirez och Oruc Koklukaya från Cellutech, som genast började oroa sig hur man skulle få med sig de jättestora checkarna på planet upp till Stockholm…
Cellutech finns på KTH i Stockholm och utvecklar avancerade material baserade på cellulosa, till exempel ett skum, Cellufoam, från cellulosafiber, som kan användas för förpackning eller till exempel isolering och som är återvinningsbart eller bionedbrybart. Med andra ord ett konkurrerande material till EPS. Styrelseordförande är den välkända finansmannen Claes Dahlbäck.
Förutom Easyfairs var Invest in Skåne sponsorer i år.