Storföretag satsar 336 miljoner i PulPacs torrformningsteknik

PUBLICERAD: 9 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Fredrik Östbye, chef för Aliaxis Next (t.v.) och Linus Larsson Green, VD för PulPac (t.h.), gläds åt den genomförda emissionen. (Bild PulPac)|Engångsbestick är en av många fiberprodukter som kan tillverkas med PulPacs torrformningsteknik. (Bild PulPac)|”Tummen upp” hos svenska PulPac vars patenterade torrformningsteknik Dry Molded Fiber kan ersätta engångsplaster i förpackningar och andra produkter. (Bild PulPac)

En grupp storföretag med deltagande av bland annat Stora Enso och Amcor satsar ca 336 miljoner kronor för att globalt föra ut svenska PulPacs teknologi för torrformning av fiberbaserade förpackningar och andra produkter.

PulPac skriver i ett pressmeddelande att en tvärindustriell allians av strategiska investerare under ledning av Aliaxis via deras nya division Aliaxis Next och med deltagande av bland annat Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital deltar i en privat emission på 31 miljoner euro (ca 336 miljoner kronor) för att globalt distribuera PulPacs patenterade Dry Molded Fiber-teknologi.

I emissionen deltar även befintliga PulPac-aktieägare, inklusive globala hörnstensinvesteraren WPP, som fortfarande utgör den största aktieägaren.

”Tummen upp” hos svenska PulPac vars patenterade torrformningsteknik Dry Molded Fiber kan ersätta engångsplaster i förpackningar och andra produkter. (Bild PulPac)

PulPac uppger att aktiehöjningen och bolagets strategiska partnerskap möjliggör investeringar med syfte att rulla ut den patenterade teknologin globalt och få ökad internationell representation, ytterligare kapacitet, fortsatt forskning och utveckling samt säkerställd tillgänglighet i försörjningskedjan.

PulPacs mål och strategi är att ersätta en miljon ton engångsplaster till år 2025, vilket sparar upp till fem miljoner ton koldioxidutsläpp. Tekniken sparar också upp till en miljard liter vatten – jämfört med om produkterna hade tillverkats med konventionell fiberformningsteknik.

”PulPac ses idag som ledande i den tekniska kapplöpningen för hållbara förpackningar och ersättning av engångsplaster. Med uppbackning och stöd från sådana här partners i världsklass har vi lagt en stark grund över hela värdekedjan. Jag ser med spänning fram emot att genomföra våra planer och lansera vår teknologi globalt”, säger PulPacs VD och medgrundare Linus Larsson Green.

Engångsbestick är en av många fiberprodukter som kan tillverkas med PulPacs torrformningsteknik. (Bild PulPac)

I den riktade privata emissionen går ledande strategiska partners (Aliaxis, Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital) samman med de befintliga aktieägarna i PulPac och dess nätverk för att bilda en tvärindustriell allians. Allt stödjer målet att etablera torrformad fiber som nästa globala standard för hållbara förpackningar och att ersätta engångsplast med cirkulära fiberlösningar.

”Varje partner bidrar med kompletterande marknadsledande know-how som starkt bidrar till accelerationen av Dry Moulded Fiber”, skriver PulPac i sitt pressmeddelande.

Tillsammans med tidigare befintliga investerare kommer den riktade emissionen att göra det möjligt för PulPac att göra ytterligare investeringar inom tre nyckelområden:

* Ökad global närvaro och representation av PulPac och torrformad fiber
* Bygga ut applikations- och demonstrationscenter på nyckelmarknader nära industriella partners
* Ökad produktstandardisering och utrullning av applikationer redo att användas, inklusive kommersiell och tredjepartsvalidering

”Vi är oerhört stolta över att välkomna dessa ledande partners till vår tvärindustriella allians. Tillsammans kommer vi att driva övergången framåt i hög hastighet för att tillhandahålla skalbara lösningar som är både kostnadskonkurrenskraftiga och hållbara”, säger PulPacs finansdirektör Roderick Sundell i en kommentar.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback