Storföretag satsar 336 miljoner i PulPacs torrformningsteknik

PUBLICERAD: 9 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Fredrik Östbye, chef för Aliaxis Next (t.v.) och Linus Larsson Green, VD för PulPac (t.h.), gläds åt den genomförda emissionen. (Bild PulPac)|Engångsbestick är en av många fiberprodukter som kan tillverkas med PulPacs torrformningsteknik. (Bild PulPac)|”Tummen upp” hos svenska PulPac vars patenterade torrformningsteknik Dry Molded Fiber kan ersätta engångsplaster i förpackningar och andra produkter. (Bild PulPac)

En grupp storföretag med deltagande av bland annat Stora Enso och Amcor satsar ca 336 miljoner kronor för att globalt föra ut svenska PulPacs teknologi för torrformning av fiberbaserade förpackningar och andra produkter.

PulPac skriver i ett pressmeddelande att en tvärindustriell allians av strategiska investerare under ledning av Aliaxis via deras nya division Aliaxis Next och med deltagande av bland annat Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital deltar i en privat emission på 31 miljoner euro (ca 336 miljoner kronor) för att globalt distribuera PulPacs patenterade Dry Molded Fiber-teknologi.

I emissionen deltar även befintliga PulPac-aktieägare, inklusive globala hörnstensinvesteraren WPP, som fortfarande utgör den största aktieägaren.

”Tummen upp” hos svenska PulPac vars patenterade torrformningsteknik Dry Molded Fiber kan ersätta engångsplaster i förpackningar och andra produkter. (Bild PulPac)

PulPac uppger att aktiehöjningen och bolagets strategiska partnerskap möjliggör investeringar med syfte att rulla ut den patenterade teknologin globalt och få ökad internationell representation, ytterligare kapacitet, fortsatt forskning och utveckling samt säkerställd tillgänglighet i försörjningskedjan.

PulPacs mål och strategi är att ersätta en miljon ton engångsplaster till år 2025, vilket sparar upp till fem miljoner ton koldioxidutsläpp. Tekniken sparar också upp till en miljard liter vatten – jämfört med om produkterna hade tillverkats med konventionell fiberformningsteknik.

”PulPac ses idag som ledande i den tekniska kapplöpningen för hållbara förpackningar och ersättning av engångsplaster. Med uppbackning och stöd från sådana här partners i världsklass har vi lagt en stark grund över hela värdekedjan. Jag ser med spänning fram emot att genomföra våra planer och lansera vår teknologi globalt”, säger PulPacs VD och medgrundare Linus Larsson Green.

Engångsbestick är en av många fiberprodukter som kan tillverkas med PulPacs torrformningsteknik. (Bild PulPac)

I den riktade privata emissionen går ledande strategiska partners (Aliaxis, Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital) samman med de befintliga aktieägarna i PulPac och dess nätverk för att bilda en tvärindustriell allians. Allt stödjer målet att etablera torrformad fiber som nästa globala standard för hållbara förpackningar och att ersätta engångsplast med cirkulära fiberlösningar.

”Varje partner bidrar med kompletterande marknadsledande know-how som starkt bidrar till accelerationen av Dry Moulded Fiber”, skriver PulPac i sitt pressmeddelande.

Tillsammans med tidigare befintliga investerare kommer den riktade emissionen att göra det möjligt för PulPac att göra ytterligare investeringar inom tre nyckelområden:

* Ökad global närvaro och representation av PulPac och torrformad fiber
* Bygga ut applikations- och demonstrationscenter på nyckelmarknader nära industriella partners
* Ökad produktstandardisering och utrullning av applikationer redo att användas, inklusive kommersiell och tredjepartsvalidering

”Vi är oerhört stolta över att välkomna dessa ledande partners till vår tvärindustriella allians. Tillsammans kommer vi att driva övergången framåt i hög hastighet för att tillhandahålla skalbara lösningar som är både kostnadskonkurrenskraftiga och hållbara”, säger PulPacs finansdirektör Roderick Sundell i en kommentar.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x