En grupp storföretag med deltagande av bland annat Stora Enso och Amcor satsar ca 336 miljoner kronor för att globalt föra ut svenska PulPacs teknologi för torrformning av fiberbaserade förpackningar och andra produkter.
PulPac skriver i ett pressmeddelande att en tvärindustriell allians av strategiska investerare under ledning av Aliaxis via deras nya division Aliaxis Next och med deltagande av bland annat Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital deltar i en privat emission på 31 miljoner euro (ca 336 miljoner kronor) för att globalt distribuera PulPacs patenterade Dry Molded Fiber-teknologi.
I emissionen deltar även befintliga PulPac-aktieägare, inklusive globala hörnstensinvesteraren WPP, som fortfarande utgör den största aktieägaren.
PulPac uppger att aktiehöjningen och bolagets strategiska partnerskap möjliggör investeringar med syfte att rulla ut den patenterade teknologin globalt och få ökad internationell representation, ytterligare kapacitet, fortsatt forskning och utveckling samt säkerställd tillgänglighet i försörjningskedjan.
PulPacs mål och strategi är att ersätta en miljon ton engångsplaster till år 2025, vilket sparar upp till fem miljoner ton koldioxidutsläpp. Tekniken sparar också upp till en miljard liter vatten – jämfört med om produkterna hade tillverkats med konventionell fiberformningsteknik.
”PulPac ses idag som ledande i den tekniska kapplöpningen för hållbara förpackningar och ersättning av engångsplaster. Med uppbackning och stöd från sådana här partners i världsklass har vi lagt en stark grund över hela värdekedjan. Jag ser med spänning fram emot att genomföra våra planer och lansera vår teknologi globalt”, säger PulPacs VD och medgrundare Linus Larsson Green.
I den riktade privata emissionen går ledande strategiska partners (Aliaxis, Stora Enso, Amcor Ventures och Teseo Capital) samman med de befintliga aktieägarna i PulPac och dess nätverk för att bilda en tvärindustriell allians. Allt stödjer målet att etablera torrformad fiber som nästa globala standard för hållbara förpackningar och att ersätta engångsplast med cirkulära fiberlösningar.
”Varje partner bidrar med kompletterande marknadsledande know-how som starkt bidrar till accelerationen av Dry Moulded Fiber”, skriver PulPac i sitt pressmeddelande.
Tillsammans med tidigare befintliga investerare kommer den riktade emissionen att göra det möjligt för PulPac att göra ytterligare investeringar inom tre nyckelområden:
* Ökad global närvaro och representation av PulPac och torrformad fiber
* Bygga ut applikations- och demonstrationscenter på nyckelmarknader nära industriella partners
* Ökad produktstandardisering och utrullning av applikationer redo att användas, inklusive kommersiell och tredjepartsvalidering
”Vi är oerhört stolta över att välkomna dessa ledande partners till vår tvärindustriella allians. Tillsammans kommer vi att driva övergången framåt i hög hastighet för att tillhandahålla skalbara lösningar som är både kostnadskonkurrenskraftiga och hållbara”, säger PulPacs finansdirektör Roderick Sundell i en kommentar.