Storaffär på G inom etikett: Brother vill förvärva Domino

PUBLICERAD: 17 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Japanska skrivarjätten Brother är intresserade av brittiska Dominos produkter och teknik inom streckkodsmärkning och förpackningsetiketter.

Brother Industries, som har huvudsäte i japanska Nagoya, har lämnat ett bud på Domino Printing Scienses plc, beläget i Cambridge, England. Brother vill köpa Domino för en kontant köpeskilling på 1,03 miljarder pund (drygt 13 miljarder kronor). Det skriver BloombergBusiness, Reuters och flera andra internationella nyhetsorgan.

Brother är stora inom datorskrivare, men den marknaden får allt sämre lönsamhet och nu vill den japanska koncernen ge sig in på områdena etiketter och förpackningar. Efterfrågan på skrivare, framförallt sådana som används i hemmen, sjunker i takt med en ökad användning av smarta enheter. Att då flytta fokus till industriella skrivare för exempelvis streckkoder och förpackningsetiketter, som är Dominos produktområden, är ett sätt för Brother att bredda verksamheten och öka intäkterna. 

Affären är dock inte helt klar och enligt nyhetsbyrån Reuters är det tänkbart att även andra aktörer ger sig in i budgivningen om Domino. Danaher Corp och Dover Corp är två sådana företag, som nämns som potentiella intressenter.

”Det finns också potential för ett konkurrerande bud att komma, troligen från en USA- aktör, med tanke på hur väl Domino skulle passa in en amerikansk produktportfölj”, säger analytikern Henry Carver till Reuters.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback