Storaffär inom förpackningar: OptiGroup förvärvar PacsOn

PUBLICERAD: 29 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Emballageleverantören PacsOn får ny ägare i OptiGroup, där man kommer att ingå i affärsområdet Packaging. (Bild PacsOn)

OptiGroup, med huvudsäte i Mölndal, har avtalat om att förvärva förpackningsgrossisten PacsOn Sverige AB. Säljare är koncernen Herenco AB, som genom försäljningen renodlar sin strategi och expanderar sin förpackningsverksamhet under varumärket Emballator.

”PacsOn har utvecklats starkt de senaste åren och vi är trygga med att bolaget kommer att fortsätta att utvecklas positivt med OptiGroup som ny ägare”, säger Thomas Bergdahl, VD Herenco AB.

PacsOn är en ledande leverantör av produkter och försörjningslösningar inom förpackningar och förbrukningsvaror. PacsOn, som omsatte 840 miljoner kronor år 2020 och som har cirka 150 anställda, blir en del av OptiGroups affärsområde Packaging och kommer att fortsätta att verka under nuvarande varumärke. I affärsområdet ingår sedan tidigare bland annat företagen Pacudo och Ekopack.

OptiGroup skriver i ett pressmeddelande att förvärvet av PacsOn ligger i linje med OptiGroups strategi att utveckla bolagsportföljen mot ledande positioner inom attraktiva marknadssegment och förbättrar tillväxtmöjligheterna inom förpackningsverksamheten. Genom förvärvet blir OptiGroups affärsområde Packaging en av de ledande B2B-distributörerna av förpackningslösningar i Sverige

”Detta förvärv ökar vår geografiska täckning och tillsammans med vår befintliga verksamhet kommer vi ytterligare stärka vårt erbjudande av värdeskapande kundlösningar”, säger Jesper Hall, Senior Vice President Packaging på OptiGroup.

”PacsOn är ett väletablerat företag med bred kundbas och vi ser fram emot att välkomna PacsOn till vår OptiGroup-familj. Företaget kommer att bidra starkt till vår tillväxtresa och vår lönsamhet inom affärsområdet Packaging”, säger Sören Gaardboe, VD på OptiGroup.

Herenco skriver i ett pressmeddelande att försäljningen av PacsOn innebär nya möjligheter och en renodling av Herencos affärsstrategi.

”Vi kommer att satsa 100 procent på att utveckla bolag med egna produkter och tjänster och att helhjärtat gå in för att expandera vår förpackningsverksamhet nationellt och internationellt under varumärket Emballator”, säger Thomas Bergdahl.

Inom PacsOn är man också positiva till ägarskiftet.

”Genom att ingå i OptiGroup får vi tillgång till bredare kompetens, erfarenhet och synergier mellan bolagen, vilket gör att vi kan vässa vårt kunderbjudande ytterligare. Den dagliga verksamheten kommer fortsätta att bedrivas på samma sätt som idag, med samma företagsvärderingar”, säger Anders Dahl, CEO PacsOn AB.

Transaktionen, som är föremål för godkännande av Konkurrensverket, förväntas vara klar under de kommande månaderna. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x