Stora Ensos ligninprodukt LineoTM innovationsprisat

PUBLICERAD: 11 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Från sulfatprocessen av barrvedsmassa omvandlas Stora Ensos lignin, ett brunfärgat pulver, till ligninolja.|”LineoTM är en av Stora Ensos främsta förnybara produkter”, säger Markus Mannström.

Stora Ensos ligninbaserade produkt LineoTM by Stora Enso har av Institution of Chemical Engineers (IChemE) tilldelats utmärkelsen Innovative Product Award 2018.
LineoTM by Stora Enso lanserades tidigare i år och är ett biobaserat lignin som kan ersätta oljebaserade material, vilka används bland annat till papperslaminering. Läs HÄR

Stora Ensos lignin vann den prestigefyllda utmärkelsen i konkurrens med produkter från globala jättar som Dow och Johnson Matthey.
Juryn valde Stora Ensos produkt med motiveringen: ”för att ha skapat ett nytt biobaserat och hållbart material som ersätter användningen av fossila bränslen i ytskikt och lim”.

LineoTM kan användas inom en rad områden, där man i dag använder fossilbaserade material. Som en förnybar ersättning för oljebaserade fenolmaterial kan det användas i hartser till lim i t.ex. plywood, OSB (en typ av träfiberskivor), LVL (fanerlaminatträ), papperslaminering och isoleringsmaterial. Stora Enso söker också nya användningsområden för LineoTM, t.ex. i formaldehydfria bindningsmedel och i kolfiber- och energilagringsapplikationer.

Stora Enso bedriver sedan 2015 industriell utvinning av lignin vid sin fabrik i Sunila i Finland, där den årliga kapaciteten är 50.000 ton. Företaget är världens största producent av lignin.

”LineoTM är en av Stora Ensos främsta förnybara produkter och vi är stolta över att den, ännu en gång, har uppmärksammats av ledande representanter för kemikalieindustrin. LineoTM har många potentiella användningsområden i olika branscher och främjar användningen av naturliga och biobaserade resurser. På Stora Enso håller vi fast vid vår övertygelse att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd i morgon”, kommenterar Markus Mannström, chef för Stora Ensos division Biomaterials.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se