Stora Ensos koncernchef: ´Vi är ett bolag i förvandling´

PUBLICERAD: 8 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Stora Enso håller på att omvandlas till ett tillväxtföretag för förnybara material”

”Stora Enso håller på att omvandlas till ett tillväxtföretag för förnybara material. Redan i dag utgör våra tillväxtverksamheter 62 procent av vår totala omsättning. Som ett resultat av våra egna initiativ för att förändra vår verksamhet och förbättra kostnadseffektiviteten kan vi nu också redovisa en kraftig förbättring av det operativa rörelseresultatet”. Det säger Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström i sin kommentar till bolagsresultatet för fjärde kvartalet och helåret 2014.

Som exempel på verksamheter och projekt som visar koncernens omvandling till ett tillväxtföretag för förnybara material, nämner Karl-Henrik Sundström bland annat massabruket Montes del Plata, som i december nådde den kritiska punkt, när intäkterna motsvarar kostnaderna.
Ett annan tillväxtverksamhet är massabruket Sunila, som i år börjat med ligninutvinning.
Stora Enso fortsätter också att investera i biomaterial och som tidigare aviserats ska man öppna ett nytt innovationscenter i Stockholmsregionen för att främja innovation inom förnybara material.

”Projektet med konsumentkartongbruket i Guangxi är något försenat på grund av tillståndsprocessen men beräknas vara driftklart i mitten av 2016 och mot slutet av året ser vi fram emot att börja producera kraftliner, nyfiberbaserad wellpapp, vid Varkaus bruk i Finland. Vi investerar även 27 miljoner euro för att förbättra kvaliteten och kostnadseffektiviteten samt öka kapaciteten för konsumentkartongmaskinen vid Imatra bruk i Finland”, framhåller Karl-Henrik Sundström.

Stora Ensos resultat för fjärde kvartalet 2014 innebar en omsättningsökning på 1,4 procent jämfört med motsvarande kvartal året före. Till följd av effektiv kostnadskontroll kunde koncernen redovisa ett operativt rörelseresultat för fjärde kvartalet 2014 på 209 miljoner euro, vilket var 38 procent högre än 2013.

På helårsbasis minskade Stora Ensos omsättning från 10,563 miljarder euro till 10,213 miljardar euro, vilket motsvarar en minskning med 3,3 procent. Omsättningen exklusive strukturell nedgång inom papper och avyttrade verksamheter ökade däremot med 1,3 procent.
För hela år 2014 ökade Koncernens operativa rörelseresultat ökade från 578 miljoner euro år 2013 till 810 miljoner euro för år 2014, en ökning med 40 procent. Ökningen är främst hänförbar till lägre kostnader.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se