Stora Ensos halvårsrapport: Tillväxt och starkt resultat

PUBLICERAD: 16 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Ensos VD och koncernchef Annica Bresky gläds åt ett starkt första halvår. (Bild Stora Enso)

Finsk-svenska skogs- och förpackningskoncernen Stora Enso hade ett bra första halvår 2021 med fortsatt tillväxt och ett starkt ekonomiskt resultat.

Omsättningen för årets första sex månader blev 4,868 miljarder euro (knappt 50 miljarder kronor) vilket var 547 miljoner euro (ca 5,57 miljarder kronor) mer än motsvarande period år 2020.

Det operativa rörelseresultatet för första halvåret i år noteras till 692 miljoner euro (drygt 7 miljarder kronor) vilket är nästan dubbelt så mycket som första halvåret 2020 (357 miljoner euro).

För årets andra kvartal visar Stora Ensos halvårsrapport en omsättningsökning på 22,6 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. I pengar innebär det en ökning av omsättningen från 2,114 miljoner euro (knappt 22 miljarder kronor) Q2-2020 till 2,592 miljarder euro (drygt 26,4 miljarder kronor) i år.

Det operativa rörelseresultatet för årets andra kvartal blev 364 miljoner euro (ca 3,71 miljarder kronor), vilket var mer än dubbelt så mycket som resultatet för andra kvartalet i fjol (178 miljoner euro).

”Samtidigt som den globala ekonomin återvänder från pandemins effekter, fortsätter Stora Ensos starka utveckling under årets andra kvartal. Med en lönsamhetstillväxt på över 28 procent, exklusive divisionen Paper, visar vi återigen  styrkan i våra kärnverksamheter. Det är ett resultat av nära samarbeten med varumärkesägare och kunder, samt de steg som tas för att implementera vår strategi”, skriver Stora Ensos VD och koncernchef Annica Bresky i sin kommentar.

I sina kommentarer framhåller Annica Bresky speciellt divisionerna inom trä, biomaterial och förpackningsmaterial som bidragande till det starka resultatet för årets andra kvartal.

”På divisionsnivå fortsätter Wood Products lönsamhet att ligga på rekordnivå, främst tack vare en synnerligen stark global efterfrågan, särskilt på sågade trävaror. Biomaterials levererar också ett rekordkvartal. då marknaden för massa har varit fördelaktig. Packaging Materials gynnas av en stabil orderbok. som växt med över 20 procent. Efter en både tekniskt och kommersiellt framgångsrik inkörning av kraftlinerproduktionen i Uleåborg, nåddes break-even för operativt EBITDA tre kvartal tidigare än det ursprungliga målet. Slutligen är den nya anläggningen för dispersionsbarriärer i Forshaga färdigställd och produktionen har inletts. Det finns en tydlig positiv trend i divisionen”, skriver Annica Bresky.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax