Stora Ensos hållbarhetsrapport är en av de tio bästa i världen

PUBLICERAD: 15 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Ensos hållbarhetsrapport för 2018 ingår i Stora Ensos årsredovisning 2018.|”Vi är stolta över att vår rapportering får beröm för god praxis”, säger Noel Morrin, global hållbarhetschef på Stora Enso. (Bild Stora Enso)

För andra året i rad har Stora Ensos hållbarhetsrapport utsetts till en av de tio bästa hållbarhetsrapporterna i världen enligt den senaste utgåvan av Reporting matters från World Business Council for Sustainable Development (WBCSD).

I WBCSD:s publikation Reporting matters får Stora Ensos hållbarhetsrapport beröm för god praxis kring den tydliga kopplingen till företagets väsentlighetsbedömning. Rapportens navigering och språk får också positiv feedback för sin koncisa, konsekventa och samtidigt informativa stil.

”Vi är stolta över att vår rapportering får beröm för god praxis”, säger Noel Morrin, global hållbarhetschef på Stora Enso. (Bild Stora Enso)

”Vi är stolta över att vår rapportering får beröm för god praxis. Vi anser att företag, i stället för att rapportera om allt, bör fokusera på de viktigaste områdena, utarbetade i samråd med de främsta intressenterna. Det är mycket glädjande att vår metod får ett sådant erkännande”, säger Noel Morrin, global hållbarhetschef på Stora Enso.

”God rapportering är tydlig, informativ och transparent och bör utvecklas kontinuerligt. I vår rapport strävar vi efter att dela faktabaserad information om vårt arbete med hållbarhet på ett intresseväckande och engagerande sätt”, säger Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör på Stora Enso.

”Innehållet i Stora Ensos hållbarhetsrapport för 2018 har en tydlig koppling till resultaten av företagets väsentlighetsbedömning. Särskilt starka aspekter är bland annat fokus på den externa miljön och den omfattande presentationen av den interna hanteringen av viktiga frågor över hela värdekedjan. Vi hoppas att andra företag ska se Stora Enso som en förebild för god praxis”, säger Rodney Irwin, Managing Director of Redefining Value, WBCSD.

WBCSD ger ut Reporting matters för att bidra till en effektivisering av icke-finansiell affärsrapportering. Rapporten listar Stora Ensos hållbarhetsrapport som en av världens tio främsta bland de 159 rapporter, som granskats i publikationen, utan att ange exakta betyg.

Stora Ensos årsredovisning 2018 består av delarna Strategy, Financials, Sustainability och Governance, samt en sammanfattande del. Alla delar av årsredovisningen finns i pdf-format på Stora Ensos hemsida.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax