Stora Enso har tagit fram ett förnybart, koldioxidneutralt och miljövänligt förpackningskoncept för premiärnumret av modemagasinet Vogue Scandinavia, som publiceras i augusti i år. Konceptet ska ersätta plast vid förpackning av tidningsmagasin.
Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att man har inlett ett strategiskt samarbete med Vogue Scandinavia och som en del i samarbetet ska Vogue få ta del av Stora Ensos expertis inom hållbarhet och förpackningsdesign.
Samarbetet innebär bland annat att Stora Enso ska förse Vogue Scandinavia med förnybara förpackningar till deras magasin, samt tjänster för förpackningsdesign och automatisering. Målet är att förpackningen till Vogue Scandinavias magasin ska vara helt koldioxidneutral genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och genom en energieffektiv produktion. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst CarbonZero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.
”Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld”, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso.
Stora Enso kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. Stora Enso kommer också att hjälpa Vogue Scandinavia med transparent hållbarhetsrapportering.
”När jag bestämde mig för att lansera Vogue Scandinavia ville jag också förändra tidningsbranschen i hela regionen och göra vårt magasin till en ledare inom hållbarhet. Stora Enso blir en perfekt samarbetspartner och kan hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin expertis, innovationsanda och engagemang”, säger Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.