Stora Enso utvecklar plastfritt förpackningskoncept för Vogue

PUBLICERAD: 20 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso har tagit fram ett miljövänligt förpackningskoncept för premiärnumret av modemagasinet Vogue Scandinavia. (Bild Stora Enso)

Stora Enso har tagit fram ett förnybart, koldioxidneutralt och miljövänligt förpackningskoncept för premiärnumret av modemagasinet Vogue Scandinavia, som publiceras i augusti i år. Konceptet ska ersätta plast vid förpackning av tidningsmagasin.

Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att man har inlett ett strategiskt samarbete med Vogue Scandinavia och som en del i samarbetet ska Vogue få ta del av Stora Ensos expertis inom hållbarhet och förpackningsdesign.

Samarbetet innebär bland annat att Stora Enso ska förse Vogue Scandinavia med förnybara förpackningar till deras magasin, samt tjänster för förpackningsdesign och automatisering. Målet är att förpackningen till Vogue Scandinavias magasin ska vara helt koldioxidneutral genom ett förnybart och klimatsmart råmaterial och genom en energieffektiv produktion. Återstående utsläpp kompenseras med hjälp av Stora Ensos tjänst CarbonZero i samarbete med företagets klimatkompenseringspartner South Pole.

”Vi vill tillsammans med Vogue Scandinavia möta den allt mer miljömedvetna modepublikens krav på en grönare värld”, säger Ulrika Lilja, kommunikations- och marknadsdirektör på Stora Enso.

Stora Enso kommer att bistå Vogue Scandinavia med rådgivning om hållbara material och analyser om miljöpåverkan under livscykeln. Stora Enso kommer också att hjälpa Vogue Scandinavia med transparent hållbarhetsrapportering.

”När jag bestämde mig för att lansera Vogue Scandinavia ville jag också förändra tidningsbranschen i hela regionen och göra vårt magasin till en ledare inom hållbarhet. Stora Enso blir en perfekt samarbetspartner och kan hjälpa oss att nå våra mål. Stora Enso har både förstått min vision och stöttat mig fullt ut med sin expertis, innovationsanda och engagemang”, säger Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax