Stora Enso och globala teknikföretaget NXP Semiconductors har inlett ett gemensamt samarbete gällande utveckling av intelligenta förpackningslösningar.
Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att utvecklingen kommer att fokusera på att integrera RFID (Radio Frequency Identification) i förpackningar i syfte att engagera konsumenter och utveckla leveranskedjan. Samarbetet kommer också att fokusera på varumärkesskydd och utveckling av garantiförslutna förpackningar.
”Samarbetet med NXP ger Stora Enso betydande affärsmöjligheter. Vi har redan arbetat med flera kunder och partners för att ta fram koncept för intelligenta förpackningar. Samarbetet med NXP gör det möjligt att föra denna utveckling närmare marknaden och ge ökad skalbarhet inom intelligenta pappers- och kartonglösningar”, säger Karl-Henrik Sundström, VD, Stora Enso.
Genom att använda RFID-teknik från NXP, såsom närfältskommunikation (NFC) och ultrahög frekvens (UHF), kan Stora Enso i framtiden utveckla intelligenta förpackningar, som lätt kan spåras och följas genom hela leveranskedjan. Detta ger slutanvändarna full transparens.
”Vår RFID-teknik tillsammans med Stora Ensos förpackningslösningar skapar mervärde för både konsumenter och varumärkesägare genom att ge information och insyn längs hela leveranskedjan”, säger Ruediger Stroh, EVP & GM Security & Connectivity och medlem av International Board of Management, NXP Semiconductors.
Den integrerade tekniken kommer också att innebära att det går att upptäcka, om den intelligenta förpackningen har manipulerats på vägen till konsumenten. När förpackningen väl når konsumenten, kan den ge ytterligare information och interaktion via en NFC-kompatibel smarttelefon. Denna öppenhet och insyn är avgörande för att varumärkesägare och förpackningstillverkare ska kunna säkerställa att deras produkter transporteras och hanteras på rätt sätt. Konsumenterna gynnas dubbelt; den intelligenta förpackningen kan kontrollera produktens äkthet och även ge viktigt information om bland annat hantering och användning via NFC-taggen.
”RFID-taggens förmåga att upptäcka när en förpackning har manipulerats och även ge ytterligare produktinformation via NFC ger en unik, smart och engagerande varumärkesupplevelse. Det är ytterligare ett exempel på hur en bred säkerhetsimplementering kan skydda oss i vår vardag”, säger Ruediger Stroh.