Stora Enso utvecklar intelligenta förpackningar med RFID-teknik

PUBLICERAD: 10 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso ska utveckla intelligenta förpackningslösningar genom att använda RFID-teknik från NXP Semiconductors.|”Samarbetet med NXP ger Stora Enso betydande affärsmöjligheter”|säger Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström.

Stora Enso och globala teknikföretaget NXP Semiconductors har inlett ett gemensamt samarbete gällande utveckling av intelligenta förpackningslösningar.
Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att utvecklingen kommer att fokusera på att integrera RFID (Radio Frequency Identification) i förpackningar i syfte att engagera konsumenter och utveckla leveranskedjan. Samarbetet kommer också att fokusera på varumärkesskydd och utveckling av garantiförslutna förpackningar. 

”Samarbetet med NXP ger Stora Enso betydande affärsmöjligheter. Vi har redan arbetat med flera kunder och partners för att ta fram koncept för intelligenta förpackningar. Samarbetet med NXP gör det möjligt att föra denna utveckling närmare marknaden och ge ökad skalbarhet inom intelligenta pappers- och kartonglösningar”, säger Karl-Henrik Sundström, VD, Stora Enso.

Genom att använda RFID-teknik från NXP, såsom närfältskommunikation (NFC) och ultrahög frekvens (UHF), kan Stora Enso i framtiden utveckla intelligenta förpackningar, som lätt kan spåras och följas genom hela leveranskedjan. Detta ger slutanvändarna full transparens.

”Vår RFID-teknik tillsammans med Stora Ensos förpackningslösningar skapar mervärde för både konsumenter och varumärkesägare genom att ge information och insyn längs hela leveranskedjan”, säger Ruediger Stroh, EVP & GM Security & Connectivity och medlem av International Board of Management, NXP Semiconductors. 

Den integrerade tekniken kommer också att innebära att det går att upptäcka, om den intelligenta förpackningen har manipulerats på vägen till konsumenten. När förpackningen väl når konsumenten, kan den ge ytterligare information och interaktion via en NFC-kompatibel smarttelefon. Denna öppenhet och insyn är avgörande för att varumärkesägare och förpackningstillverkare ska kunna säkerställa att deras produkter transporteras och hanteras på rätt sätt. Konsumenterna gynnas dubbelt; den intelligenta förpackningen kan kontrollera produktens äkthet och även ge viktigt information om bland annat hantering och användning via NFC-taggen.

”RFID-taggens förmåga att upptäcka när en förpackning har manipulerats och även ge ytterligare produktinformation via NFC ger en unik, smart och engagerande varumärkesupplevelse. Det är ytterligare ett exempel på hur en bred säkerhetsimplementering kan skydda oss i vår vardag”, säger Ruediger Stroh.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax