Stora Enso uppgraderar lyxkartongen Ensocoat

PUBLICERAD: 22 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Lyxförpackningar tillverkade i Stora Ensos uppgraderade kartongkvalitet Ensocoat.

Stora Ensos kartongkvalitet EnsocoatTM by Stora Enso, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter, har uppgraderats och har nu fått förbättrad vithet och nyans.
Vidareutvecklingen har skett utifrån kundernas synpunkter och Stora Ensos skriver att uppgraderingen ”kommer att bidra till ett enastående tryckresultat och utmärkt prestanda med alla ytbehandlingstekniker.”

Kartongen Ensocoat är ett väletablerat varumärke, som lanserades på marknaden redan under 1960-talet. 

Ensocoat by Stora Enso, som är det mer ”moderna” namnet på kartongen idag, används i krävande grafiska applikationer och lyxförpackningar för konsumentvaror som kosmetika, parfym, champagne, alkoholhaltiga drycker och choklad runt om i världen. Ensocoat tillhör kategorin homogen helblekt sulfatkartong (SBS, solid bleached sulphate), som är den högsta kvalitetskategorin, och den tillverkas av 100 procent nyfiber. 

”Lyxförpackningar är ofta präglade eller foliepräglade och har andra specialeffekter, som ställer höga krav på materialet vad gäller släthet, vithet och konverterbarhet. Med Ensocoat vill vi erbjuda våra kunder en kartong med marknadens bästa visuella egenskaper. Vithet och ljushet är de viktigaste tekniska egenskaperna och vi har även analyserat vithet som en estetisk upplevelse utifrån synpunkter från våra kunder och intressenter”, säger produktchef Eva Lundqvist vid Stora Enso.

Den nya kartongkvaliteten lanseras officiellt i maj på förpackningsmässan interpack 2017 i Düsseldorf, men en förhandsvisning av produkten sker redan nu i dagarna i samband med skid-VM i finska Lahtis.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432