Stora Ensos kartongkvalitet EnsocoatTM by Stora Enso, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter, har uppgraderats och har nu fått förbättrad vithet och nyans.
Vidareutvecklingen har skett utifrån kundernas synpunkter och Stora Ensos skriver att uppgraderingen ”kommer att bidra till ett enastående tryckresultat och utmärkt prestanda med alla ytbehandlingstekniker.”
Kartongen Ensocoat är ett väletablerat varumärke, som lanserades på marknaden redan under 1960-talet.
Ensocoat by Stora Enso, som är det mer ”moderna” namnet på kartongen idag, används i krävande grafiska applikationer och lyxförpackningar för konsumentvaror som kosmetika, parfym, champagne, alkoholhaltiga drycker och choklad runt om i världen. Ensocoat tillhör kategorin homogen helblekt sulfatkartong (SBS, solid bleached sulphate), som är den högsta kvalitetskategorin, och den tillverkas av 100 procent nyfiber.
”Lyxförpackningar är ofta präglade eller foliepräglade och har andra specialeffekter, som ställer höga krav på materialet vad gäller släthet, vithet och konverterbarhet. Med Ensocoat vill vi erbjuda våra kunder en kartong med marknadens bästa visuella egenskaper. Vithet och ljushet är de viktigaste tekniska egenskaperna och vi har även analyserat vithet som en estetisk upplevelse utifrån synpunkter från våra kunder och intressenter”, säger produktchef Eva Lundqvist vid Stora Enso.
Den nya kartongkvaliteten lanseras officiellt i maj på förpackningsmässan interpack 2017 i Düsseldorf, men en förhandsvisning av produkten sker redan nu i dagarna i samband med skid-VM i finska Lahtis.