Stora Enso uppgraderar lyxkartongen Ensocoat

PUBLICERAD: 22 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Lyxförpackningar tillverkade i Stora Ensos uppgraderade kartongkvalitet Ensocoat.

Stora Ensos kartongkvalitet EnsocoatTM by Stora Enso, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter, har uppgraderats och har nu fått förbättrad vithet och nyans.
Vidareutvecklingen har skett utifrån kundernas synpunkter och Stora Ensos skriver att uppgraderingen ”kommer att bidra till ett enastående tryckresultat och utmärkt prestanda med alla ytbehandlingstekniker.”

Kartongen Ensocoat är ett väletablerat varumärke, som lanserades på marknaden redan under 1960-talet. 

Ensocoat by Stora Enso, som är det mer ”moderna” namnet på kartongen idag, används i krävande grafiska applikationer och lyxförpackningar för konsumentvaror som kosmetika, parfym, champagne, alkoholhaltiga drycker och choklad runt om i världen. Ensocoat tillhör kategorin homogen helblekt sulfatkartong (SBS, solid bleached sulphate), som är den högsta kvalitetskategorin, och den tillverkas av 100 procent nyfiber. 

”Lyxförpackningar är ofta präglade eller foliepräglade och har andra specialeffekter, som ställer höga krav på materialet vad gäller släthet, vithet och konverterbarhet. Med Ensocoat vill vi erbjuda våra kunder en kartong med marknadens bästa visuella egenskaper. Vithet och ljushet är de viktigaste tekniska egenskaperna och vi har även analyserat vithet som en estetisk upplevelse utifrån synpunkter från våra kunder och intressenter”, säger produktchef Eva Lundqvist vid Stora Enso.

Den nya kartongkvaliteten lanseras officiellt i maj på förpackningsmässan interpack 2017 i Düsseldorf, men en förhandsvisning av produkten sker redan nu i dagarna i samband med skid-VM i finska Lahtis.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker