Stora Enso satsar ännu mer på att reducera sina CO2-utsläpp

PUBLICERAD: 22 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso sätter nu upp ambitiösa och vetenskapligt förankrade klimatmål för att minska utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser.|Initiativet Science Based Targets syftar till att förmå företag att sätta klimatmål och uppmuntrar till övergång till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp.

Stora Enso blir det första skogsbolaget, som sätter upp ambitiösa och vetenskapligt förankrade klimatmål (Science Based Targets) för att minska utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser i företagets värdekedja. Klimatmålen har godkänts av Science Based Targets Initiative.

”I över ett decennium har vi arbetat aktivt för att minska energiintensiteten i vår verksamhet och vårt beroende av fossila bränslen. Som ett företag verksamt inom bioekonomin och förnybara råmaterial har vi ett unikt utgångsläge för att ta nästa steg. Nu satsar vi på att ytterligare minska våra CO2-utsläpp och andra växthusgaser för att hålla den globala temperaturökningen under 2°C, som fastslagits i Parisavtalet. De nya målen omfattar utsläpp från vår egen verksamhet men också mål för att engagera våra leverantörer utmed värdekedjan”, säger Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström

Målet förbinder Stora Enso att minska utsläppen av växthusgaser från verksamheten med 31 procent per ton massa, papper och kartong, som tillverkas fram till 2030 jämfört med basåret 2010. För att minska utsläppen i värdekedjan åtar sig Stora Enso att få 70 procent av sina leverantörer av annat än träfibrer samt transportleverantörer nedströms i värdekedjan att sätta upp egna mål för minskning av växthusgasutsläppen till 2025. Målsättningen är att dessa leverantörer ska anta vetenskapsbaserade mål till 2030. Dessutom kommer Stora Enso att utbilda all personal med kundkontakt i fördelarna med vetenskapsbaserade mål till 2020.

”Vi gratulerar Stora Enso till att bli det första skogsbolaget, som har fått sina klimatmålsättningar godkända av oss,” säger Alexander Liedke, Manager of Sustainable Business & Markets vid WWF och medlem i initiativet Science Based Targets styrkommitté.

”I ett läge då världsekonomin är i mitt i övergången till en framtid med låga koldioxidutsläpp, lägger sig Stora Enso i framkant genom att sätta mål som förenas med globala åtaganden för att undvika de värsta klimatförändringarna. Det är särskilt uppmuntrande att Stora Enso samarbetar med sina leverantörer för att de ska införa sina egna klimatmålsättningar, och på så sätt integrera klimatmålet genom hela värdekedjan”, framhåller Alexander Liedke.. 

Om Science Based Targets Initiative 
Initiativet Science Based Targets sammankallar företag att sätta klimatmålsättningar och uppmuntrar deras konkurrensfördel i övergången till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp. Det är ett samarbete mellan CDP, World Resources Institute (WRI), Världsnaturfonden (WWF), FN:s Global Compact (UNGC) och ett av We Mean Business-koalitionens initiativ för ambitiösa klimatåtgärder för företag. Initiativet definierar och främjar bästa praxis för att fastställa klimatmål, erbjuder resurser samt rådgivning för att komma över hindren för deras införande och utvärderar samt godkänner företagens målsättningar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor