Stora Enso-rapport: Hållbara förpackningar ökar omsättningen

PUBLICERAD: 21 januari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

|Ravindra Parasnis

Upp till 4 procents ökad nettoomsättning och en förbättrad rörelsemarginal med upp till 2,5 procentenheter kan handeln och producenter uppnå om de drar nytta av möjligheterna med hållbara förpackningar. Det visar Viewpoint-rapporten ”Framtidens förpackningar för millenniegenerationen”, som Stora Enso publicerar idag.

I studien har man undersökt attityderna till hållbarhet inom förpackningsindustrin bland millenniegenerationen, den generation som föddes mellan 1980 och 2000 och som 2025 förväntas utgöra närmare hälften av Europas arbetskraft. Studien tittar också på vilka möjligheter ett förändrat konsumentbeteende innebär för handeln och för producenter.

Sex av tio ur millenniegenerationen anser att förpackningens miljöpåverkan är viktig genom alla steg i en produkts värdekedja. Fyra av fem anser att förpackningen är viktig vid inköpsbeslutet. 85 procent anser att förpackningsmaterialet är en del av varumärkesupplevelsen jämfört med 71 procent bland tidigare generationers konsumenter.

”Millenniegenerationen är på många sätt mer krävande än tidigare generationers konsumenter, eftersom de förväntar sig att produkterna ska vara hållbara genom hela värdekedjan. Millenniegenerationen är mer medvetna och förväntar sig att producenten hjälper dem att konsumera smartare”, säger Ravindra Parasnis, VD Stora Enso Packaging AB och Stora Enso Packaging Oy.

Rapporten visar en större benägenhet hos millenniegenerationen att handla miljövänliga produkter jämfört med tidigare generationer och de är beredda att betala för det. 44 procent av millenniegenerationen anger att de är villiga att betala extra för att få produkter med hållbara förpackningar. De ser fiberbaserade förpackningsmaterial som det klart mest hållbara förpackningsvalet framför till exempel glas och metall.

”Detta är en tydlig signal om hur viktigt det är att använda hållbara förpackningar från förnybara källor. Det för också med sig nya och spännande möjligheter för detaljhandlare och varumärkesägare att öka sin försäljning och sina marginaler”, säger Ravindra Parasnis.

Ökad efterfrågan från konsumenter kräver ett förändrat beteende från handeln och producenter. Beräkningar som gjorts i studien visar att leverantörer, som redan idag till fullo anpassar produktion och transport till hållbara lösningar, kan uppnå en omsättningsökning på upp till 4 procent och en förbättrad rörelsemarginal med upp till 2,5 procentenheter – ett incitament för ledare inom handeln att allvarligt överväga möjligheterna med hållbara förpackningar.

Viewpointen ”Framtidens förpackningar för millenniegenerationen” är den fjärde utgåvan i Stora Ensos serie av Viewpoints som ger en fördjupad bild av förpackningsindustrin. Den bygger på branschkunskap, intervjuer, rapporter och en internationell undersökning som genomförts i samarbete med A.T. Kearney. Konsumentuppgifterna har hämtats från 347 respondenter i 28 länder. Den ekonomiska dataanalysen har utformats av A.T. Kearney baserat på identifierade förpackningsåtgärder längs värdekedjan.

Vill du se den fullständiga rapporten? Klicka på pdf-länken nedan och ladda hem rapporten!

 

 

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX