Stora Enso Q1: ”Stark tillväxt och lovande inledning på året”

PUBLICERAD: 26 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström är mycket nöjd med koncernens resultat för årets första kvartal.

Stora Ensos omsättning för första kvartalet ökade med 3,3 procent jämfört med 2017.
”En stark tillväxt och en lovande inledning på året. Vår transformatonsstrategi går från klarhet till klarhet”, kommenterar VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström

Stora Ensos omsättning för årets första kvartal blev i kronor 2,579 miljarder euro (ca 22,5 miljarder kronor) vilket var drygt tre procent högre än omsättning första kvartalet 2017, som uppgick till 2,497 miljarder euro.

Stora Enso skriver att den högre omsättningen i år i första hand hänförs till fördelaktiga priser och inkörning av strategiska investeringar.

Som tidigare meddelats (Läs HÄR) blev det operativa rörelseresultatet 369 miljoner euro vilket var en ökning med hela 72 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

”Jag är mycket nöjd med att det operativa rörelseresultatet har ökat med 72 procent. Detta beror främst på fördelaktiga priser, ett bättre produktutbud och fortsatt effektiv drift. Den operativa rörelsemarginalen var 14,3 procent, vilket är den högsta för ett kvartal sedan år 2001. Vi har också en rekordhög avkastning på sysselsatt kapital med 17,7 procent, vilket är den högsta sedan år 2000. Sammanfattningsvis har vi haft rekordhög omsättning, vinst eller förbättrad effektivitet i alla fem divisionerna!”, skriver Karl-Henrik Sundström i sin kommentar till kvartalsrapporten.

Hela Stora Ensos rapport för Q1-2018 kan du läsa/ladda ner via PDF-länken nedan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432