Stora Enso ökar satsningen inom cellulosa genom förvärv

PUBLICERAD: 28 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso ökar sin satsning inom cellulosa och andra träbaserade komponenter genom att utöka sitt ägande i forsknings- och utvecklingsföretaget Cellutech AB till 100 procent.|”Förvärvet av Cellutech tillför en ny dimension till vår fiber- och cellulosakapacitet”, säger Markus Mannström.

Stora Enso har utökat sitt ägande i Sverigebaserade bolaget Cellutech AB till 100 procent. Cellutech är specialiserade på utveckling av nya material och applikationer baserade på cellulosa, MFC och andra träbaserade komponenter.

Förvärvet av Cellutech stödjer Stora Ensos vision om att ersätta fossilbaserade material med förnybara material, som utgår från trä. Det förvärvade företaget arbetar till exempel med skum till förpackningar och till hydrosystem för odling, områden där marknaden ständigt växer. Cellulosaskum kan exempelvis användas i förpackningar för att ersätta polystyrener, som är den mest använda plasten.

”Förvärvet av Cellutech kommer att tillföra en ny dimension till vår fiber- och cellulosakapacitet, särskilt inom lättviktigt skum och så kallade sfärer av cellulosa. Vi investerar i tekniker och expertis, som ytterligare kommer att bredda divisionen Biomaterials kompetens för utveckling av applikationer,” säger Markus Mannström, chef för Stora Enso Biomaterials.

Cellutech AB grundades 2013 och består av ett aktivt team med åtta vetenskapsmän och forskare, som fungerar som en länk mellan akademin och industrin. Cellutech startades för att utveckla idéer från högklassig teknisk forskning hos SweTree Technologies och Wallenberg Wood Science Center till kommersiellt framgångsrika tekniker och produkter.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024