Stora Enso och Microsoft inleder samarbete kring förpackningar

PUBLICERAD: 6 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Med Microsofts Azure-plattform kan data från Stora Ensos intelligenta förpackningar med RFID och NFC-teknik samlas in och bearbetas. (Bilden är ett montage)

Stora Enso har inlett ett samarbete med Microsoft för att kunna erbjuda kunder världen över molnbaserade lösningar för intelligenta förpackningar. Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar använder Microsoft Azure, den ledande molnplattformen för affärsdigitalisering. Med den globala och skalbara molnplattformen från Microsoft kan man på ett säkert sätt samla in och analysera data för kunder, som investerar i intelligenta förpackningslösningar.

Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar bygger på RFID (Radio Frequency Identification) som möjliggör säker spårning och validering av en produkt genom hela leveranskedjan. Tekniken möjliggör också kommunikation mellan varumärkesägaren och slutanvändaren via smarta telefoner, som har stöd för NFC (Near Field Communication). Hantering och analys av stora mängder data är en vital del av intelligenta förpackningslösningar. Via Microsofts molntjänst samlas all data in för analys i syfte att främja effektivisering av verksamheten.

”Microsoft Azure är en skalbar och pålitlig plattform för oss och våra globalt verksamma kunder. Förpackningsdata kan nu samlas in och analyseras när och var som helst, vilket ger våra kunder tillgång till enorma mängder värdefull information om allt från leveranskedja till konsumentbeteende. En kombination av förnybara förpackningar och molnbaserade funktioner hjälper företag att bli både effektivare och lönsammare”, säger Teemu Salmi, Chief Information Officer på Stora Enso.

”Vi är stolta över att samarbeta med Stora Enso i den nya eran för intelligenta förpackningar. Microsoft Azure levererar tjänster inom sakernas Internet som Stora Enso kan använda för att förbättra sitt kunderbjudande genom snabb tjänsteutveckling, skalbarhet och global räckvidd. Stora Ensos intelligenta förpackningar är ett utmärkt exempel på den sorts nya innovativa tjänster, som möjliggörs av Microsofts Azure-plattform”, säger Marc Jalabert, chef för Marketing & Operations på Microsoft Western Europe.

Stora Enso och Microsoft är för närvarande involverade i ett antal projekt för intelligenta förpackningar med stora internationella företag inom olika branscher.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance