Stora Enso och Microsoft inleder samarbete kring förpackningar

PUBLICERAD: 6 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Med Microsofts Azure-plattform kan data från Stora Ensos intelligenta förpackningar med RFID och NFC-teknik samlas in och bearbetas. (Bilden är ett montage)

Stora Enso har inlett ett samarbete med Microsoft för att kunna erbjuda kunder världen över molnbaserade lösningar för intelligenta förpackningar. Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar använder Microsoft Azure, den ledande molnplattformen för affärsdigitalisering. Med den globala och skalbara molnplattformen från Microsoft kan man på ett säkert sätt samla in och analysera data för kunder, som investerar i intelligenta förpackningslösningar.

Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar bygger på RFID (Radio Frequency Identification) som möjliggör säker spårning och validering av en produkt genom hela leveranskedjan. Tekniken möjliggör också kommunikation mellan varumärkesägaren och slutanvändaren via smarta telefoner, som har stöd för NFC (Near Field Communication). Hantering och analys av stora mängder data är en vital del av intelligenta förpackningslösningar. Via Microsofts molntjänst samlas all data in för analys i syfte att främja effektivisering av verksamheten.

”Microsoft Azure är en skalbar och pålitlig plattform för oss och våra globalt verksamma kunder. Förpackningsdata kan nu samlas in och analyseras när och var som helst, vilket ger våra kunder tillgång till enorma mängder värdefull information om allt från leveranskedja till konsumentbeteende. En kombination av förnybara förpackningar och molnbaserade funktioner hjälper företag att bli både effektivare och lönsammare”, säger Teemu Salmi, Chief Information Officer på Stora Enso.

”Vi är stolta över att samarbeta med Stora Enso i den nya eran för intelligenta förpackningar. Microsoft Azure levererar tjänster inom sakernas Internet som Stora Enso kan använda för att förbättra sitt kunderbjudande genom snabb tjänsteutveckling, skalbarhet och global räckvidd. Stora Ensos intelligenta förpackningar är ett utmärkt exempel på den sorts nya innovativa tjänster, som möjliggörs av Microsofts Azure-plattform”, säger Marc Jalabert, chef för Marketing & Operations på Microsoft Western Europe.

Stora Enso och Microsoft är för närvarande involverade i ett antal projekt för intelligenta förpackningar med stora internationella företag inom olika branscher.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning