Stora Enso och Microsoft inleder samarbete kring förpackningar

PUBLICERAD: 6 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Med Microsofts Azure-plattform kan data från Stora Ensos intelligenta förpackningar med RFID och NFC-teknik samlas in och bearbetas. (Bilden är ett montage)

Stora Enso har inlett ett samarbete med Microsoft för att kunna erbjuda kunder världen över molnbaserade lösningar för intelligenta förpackningar. Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar använder Microsoft Azure, den ledande molnplattformen för affärsdigitalisering. Med den globala och skalbara molnplattformen från Microsoft kan man på ett säkert sätt samla in och analysera data för kunder, som investerar i intelligenta förpackningslösningar.

Stora Ensos lösningar för intelligenta förpackningar bygger på RFID (Radio Frequency Identification) som möjliggör säker spårning och validering av en produkt genom hela leveranskedjan. Tekniken möjliggör också kommunikation mellan varumärkesägaren och slutanvändaren via smarta telefoner, som har stöd för NFC (Near Field Communication). Hantering och analys av stora mängder data är en vital del av intelligenta förpackningslösningar. Via Microsofts molntjänst samlas all data in för analys i syfte att främja effektivisering av verksamheten.

”Microsoft Azure är en skalbar och pålitlig plattform för oss och våra globalt verksamma kunder. Förpackningsdata kan nu samlas in och analyseras när och var som helst, vilket ger våra kunder tillgång till enorma mängder värdefull information om allt från leveranskedja till konsumentbeteende. En kombination av förnybara förpackningar och molnbaserade funktioner hjälper företag att bli både effektivare och lönsammare”, säger Teemu Salmi, Chief Information Officer på Stora Enso.

”Vi är stolta över att samarbeta med Stora Enso i den nya eran för intelligenta förpackningar. Microsoft Azure levererar tjänster inom sakernas Internet som Stora Enso kan använda för att förbättra sitt kunderbjudande genom snabb tjänsteutveckling, skalbarhet och global räckvidd. Stora Ensos intelligenta förpackningar är ett utmärkt exempel på den sorts nya innovativa tjänster, som möjliggörs av Microsofts Azure-plattform”, säger Marc Jalabert, chef för Marketing & Operations på Microsoft Western Europe.

Stora Enso och Microsoft är för närvarande involverade i ett antal projekt för intelligenta förpackningar med stora internationella företag inom olika branscher.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024