Stora Enso och Atos samarbetar inom intelligenta varuautomater

PUBLICERAD: 12 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso och IT-konsultföretaget Atos ska erbjuda automatiserade detaljhandelslösningar i form av intelligenta RFID-kompatibla varuautomater. (Bild Stora Enso)|”Vår hållbara RFID-teknik kan föra kundupplevelsen av obemannade tjänster till en ny nivå”, säger Martin Ros. (Bild Stora Enso)

Stora Enso har inlett ett globalt samarbete med IT-konsultföretaget Atos för att kunna erbjuda nya automatiserade detaljhandelslösningar och tjänster. Den nya tjänsten bygger på konceptet ”Intelligent Cabinets”, som är RFID-kompatibla varuautomater, där man snabbt och enkelt kan handla med sin smarta telefon eller med ett vanligt betalkort.

I och med samarbetet kommer teknik från Stora Enso att kombineras med Atos erfarenhet och metodik kring tjänster för att kommersialisera ”New Retail” som en tjänstelösning.

Stora Ensos ”New Retail”-lösning kombinerar näthandel med handel i fysiska butiker och använder hållbara RFID-taggar för spårning av varorna. Taggarna är pappersbaserade och erbjuder en plastfri och återvinningsbar lösning för digital autentisering av förpackningar.

Det enda kunden behöver, för att köpa något från varuautomaterna, är en betalningsapp eller ett betalkort. När dörren till automaten stängs, debiteras kunden via appen för de varor, som tagits ut. Förutom denna tjänst finns också en lösning, där återförsäljaren kan bevaka transaktioner och påfyllningsbehov.

”Vår hållbara RFID-teknik kan föra kundupplevelsen av obemannade tjänster till en ny nivå”, säger Martin Ros. (Bild Stora Enso)

”Detaljhandeln vill ha bekvämlighet och effektivitet, vi driver innovation för att kombinera traditionell handel med digitalisering. Genom vårt samarbete med Atos ger vi oss in på den automatiserade detaljhandelsmarknaden, där vår hållbara RFID-teknik kan föra kundupplevelsen av obemannade tjänster till en ny nivå”, säger Martin Ros, chef för Stora Ensos enhet för intelligenta förpackningar.

New Retail-lösningen kommer att vidareutvecklas med hjälp av Atos digitala detaljhandels- och tillverkningstjänster som bygger på ”Codex for Retail”, en modulär portfölj med IoT-lösningar för den uppkopplade detaljhandeln. Det innebär en helt ny uppsättning digitala detaljhandelslösningar med möjligheter till skalbarhet, värdeskapande samt implementation bortom pilotstadiet.

”För detaljhandels- och konsumentproduktsföretag är hållbarhet, produktkontroll och kundupplevelse i butikerna av största vikt. Genom att kombinera Stora Ensos spårningslösningar med Atos Codex allt-i-ett-tjänster, kan vi tillsammans säkerställa att kunderna alltid ges tillgång till dessa värden”, säger Philippe Miltin, chef för Manufacturing, Retail and Transport Market på Atos.

Mer information om Atos och Stora Ensos gemensamma erbjudande ”New Retail as a Service” finns här.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox