Stora Enso har utsetts till ett av världens ledande företag när det gäller åtgärder och strategier för att bekämpa den globala uppvärmningen. Företaget finns med på ”Supplier Climate A List” som sammanställs av den internationella, ideella organisationen CDP, som arbetar för att främja en hållbar ekonomi.
Av de företag som deltar i CDP:s leveranskedjeprogram har tre procent tilldelats en plats på ”Supplier Climate A List”, varav Stora Enso är ett. Över 4.300 företag har skickat in en årlig leveranskedjeredovisning till CDP för att på ett opartiskt sätt bedömas och jämföras med CDP:s eget poängsystem.
Stora Enso är också det enda nordiska företag, som ingår i CDP:s ”Supplier Engagement Leaderboard”. Bara en procent av de företag, som analyseras av CDP, utgörs av så kallade ”supplier engagement leaders” som verkar för förändring i sina leveranskedjor.
”Vi tror att det viktigaste vi kan göra i kampen mot den globala uppvärmningen är att använda förnybara material”, säger Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin.
I mer än tio år har Stora Enso aktivt arbetat för förbättrad energieffektivisering i sin verksamhet och på många platser också minskat sitt beroende av fossila bränslen. I dag kommer över 75 procent av den energi, som koncernen genererar och använder, från fossilfria källor. De senaste åren har man också börjat arbeta med utsläppen i leveranskedjan.