Stora Enso ledande i kampen mot global uppvärmning

PUBLICERAD: 24 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin.

Stora Enso har utsetts till ett av världens ledande företag när det gäller åtgärder och strategier för att bekämpa den globala uppvärmningen. Företaget finns med på ”Supplier Climate A List” som sammanställs av den internationella, ideella organisationen CDP, som arbetar för att främja en hållbar ekonomi.  

Av de företag som deltar i CDP:s leveranskedjeprogram har tre procent tilldelats en plats på ”Supplier Climate A List”, varav Stora Enso är ett. Över 4.300 företag har skickat in en årlig leveranskedjeredovisning till CDP för att på ett opartiskt sätt bedömas och jämföras med CDP:s eget poängsystem. 

Stora Enso är också det enda nordiska företag, som ingår i CDP:s ”Supplier Engagement Leaderboard”. Bara en procent av de företag, som analyseras av CDP, utgörs av så kallade ”supplier engagement leaders” som verkar för förändring i sina leveranskedjor. 

”Vi tror att det viktigaste vi kan göra i kampen mot den globala uppvärmningen är att använda förnybara material”, säger Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin.

I mer än tio år har Stora Enso aktivt arbetat för förbättrad energieffektivisering i sin verksamhet och på många platser också minskat sitt beroende av fossila bränslen. I dag kommer över 75 procent av den energi, som koncernen genererar och använder, från fossilfria källor. De senaste åren har man också börjat arbeta med utsläppen i leveranskedjan. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker