Stora Enso ledande i kampen mot global uppvärmning

PUBLICERAD: 24 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin.

Stora Enso har utsetts till ett av världens ledande företag när det gäller åtgärder och strategier för att bekämpa den globala uppvärmningen. Företaget finns med på ”Supplier Climate A List” som sammanställs av den internationella, ideella organisationen CDP, som arbetar för att främja en hållbar ekonomi.  

Av de företag som deltar i CDP:s leveranskedjeprogram har tre procent tilldelats en plats på ”Supplier Climate A List”, varav Stora Enso är ett. Över 4.300 företag har skickat in en årlig leveranskedjeredovisning till CDP för att på ett opartiskt sätt bedömas och jämföras med CDP:s eget poängsystem. 

Stora Enso är också det enda nordiska företag, som ingår i CDP:s ”Supplier Engagement Leaderboard”. Bara en procent av de företag, som analyseras av CDP, utgörs av så kallade ”supplier engagement leaders” som verkar för förändring i sina leveranskedjor. 

”Vi tror att det viktigaste vi kan göra i kampen mot den globala uppvärmningen är att använda förnybara material”, säger Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin.

I mer än tio år har Stora Enso aktivt arbetat för förbättrad energieffektivisering i sin verksamhet och på många platser också minskat sitt beroende av fossila bränslen. I dag kommer över 75 procent av den energi, som koncernen genererar och använder, från fossilfria källor. De senaste åren har man också börjat arbeta med utsläppen i leveranskedjan. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432