Stora Enso lanserar kartonger med nya dispersionsbarriärer

PUBLICERAD: 18 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Dryckesbägare samt food service- och snabbmatsförpackningar är typiska applikationer för kartongkvaliteter med dispersionsbarriärerna Aqua och Aqua + by Stora Enso. (Bild Stora Enso)
|”Kartongmaterialen lämpar sig för pappersmuggar och förpackningar för glass, snabbmat samt frysta och torra livsmedel”, säger Ebba Mannheimer. (Bild Stora Enso)

Stora Enso utökar sitt utbud av förnybara förpackningsmaterial och lanserar två nya kartongkvaliteter med dispersionsbarriärer, vilka ersätter plastbaserade barriärer i livsmedelsförpackningar.

Stora Enso skriver att den nya barriärlösningen möter marknadens krav på miljövänliga, förnybara och återvinningsbara förpackningsmaterial.

De nya dispersionsbarriärerna Aqua™ och Aqua+™ by Stora Enso är fria från högfluorerande ämnen och används i bägarkartong och i kartong till livsmedelsförpackningar utan något ytterligare plastskikt. Aqua är fettbeständigt och Aqua+ är både vätske- och fettbeständigt för att garantera att förpackningarna fungerar optimalt och skyddar maten i olika användningsområden.

”Kartongmaterialen lämpar sig för pappersmuggar och förpackningar för glass, snabbmat samt frysta och torra livsmedel”, säger Ebba Mannheimer. (Bild Stora Enso)

”De nya barriärerna riktar sig till återförsäljare och varumärkesägare, som vill förbättra återvinningsbarheten för sina förpackningar och tillgodose miljömedvetna konsumenters önskemål. Materialen lämpar sig för pappersmuggar och förpackningar för glass, snabbmat samt frysta och torra livsmedel”, säger Ebba Mannheimer, affärsansvarig för området nya barriärlösningar i Stora Ensos division för förpackningsmaterial.

Stora Ensos kartongkvaliteter är tillverkade av förnybara träfibrer från hållbart skogsbruk. Aqua-produkternas ytor är behandlade med vattenbaserad dispersionsteknik, som gör kartongen vätske- och fettbeständig under användning, men som bryts ned som papper i återvinningsprocessen för maximal fiberåtervinning och högre återvinningsvärde.

För att utöka designmöjligheterna och funktionaliteten erbjuder Stora Enso två olika kartongkvaliteter med dispersionsbarriären:
CKB Nude Aqua™ by Stora Enso är en naturligt brun kraftkartong för användningsområden med kortvarig kontakt med livsmedel, till exempel snabbmat och torra livsmedel.
Cupforma Natura Aqua+™ by Stora Enso är ett kartongmaterial för pappersmuggar, med dispersionsbarriär på ena sidan för varma drycker eller på båda sidor för kalla drycker och glass.

Båda de nya kartongmaterialen kan tryckas och konverteras med befintliga maskiner

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax