Stora Enso Kvarnsvedens Bruk kraftsamlar

PUBLICERAD: 15 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Ska företaget utvecklas för att möta utmaningar och ta tillvara möjligheter

Nu kraftsamlar Stora Enso Kvarnsvedens Bruk för att bli ett mer konkurrenskraftigt bruk och möta en värld i förändring. Visserligen minskar förbrukningen av tidningspapper, men det finns också papperssegment där efterfrågan är mer stabil som exempelvis direktreklam och katalogpapper – och spännande möjligheter att jobba med nya produkter baserade på träfibrer.  I en serie medarbetarforum under november månad kommer ledning och medarbetare att gemensamt träffas för att diskutera utveckling och vinnande kultur. Totalt deltar ca 500 anställda i arbetsplatsträffarna.

”Vi behöver ständigt arbeta med vår kultur – vårt gemensamma förhållningssätt för att skapa en arbetsplats som vi trivs på och som gör oss stolta. Om vi ska lyckas, när vår omvärld förändras, måste företaget utvecklas för att vi ska ligga steget före. Eftersom det är vi, som jobbar här, som är företaget, så betyder det att om vi själva väljer att utvecklas, så utvecklas också företaget. Syftet med vårt medarbetarforum är att skapa samsyn, inspirera och motivera och bygga ett vinnande team”, säger Dan Persson, innovationsansvarig.

Redan i början av 2013 startade Kvarnsveden sin förändringsresa med att bygga upp KPS (Kvarnsvedens Produktionssystem) – ett gemensamt överenskommet förhållningssätt om hur verksamheten ska fungera. KPS-arbetet drivs i styrgrupper på varje sektion, där respektive chef är ansvarig för arbetet på sin avdelning/sektion.

Fokusområden är säkerhet, kundfokus, kostnadseffektivitet och ständig utveckling. Ett konkret exempel kan vara att jobba med olika flöden på bruket, som produkt- order- och materialflöden. Korta ledtider i kombination med låga kostnader för högre kostnadseffektivitet är avgörande för brukets framtid.

”Vi ska fortsätta utvecklingen mot ett företag med en vinnande kultur. Vi måste tänka om och tänka nytt, ta fram nya lösningar och idéer och det är ett arbete, som aldrig kommer att upphöra. Hur får vi bättre och stabilare processer, så vi blir konkurrenskraftiga och når långsiktig framgång? Tillsammans har vi alla möjligheter att lyckas och fortsätta producera högkvalitativt papper och andra förnybara material i Kvarnsveden idag och i framtiden”, säger Mikko Jokio, VD Stora Enso Kvarnsveden.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432