Stora Enso-kartong används när snusdosor i papp gör comeback

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Portionspåsarna med det vita, tobaksfria snuset ”Snö” förpackas nu i snusaskar av kartong från Stora Enso.

I det gamla fiskeläget Råå utanför Helsingborg tillverkas nu snusdosor – eller snarare snusaskar – av kartong i stället för i plast, som varit det dominerande förpackningsmaterialet i flera år. Gamla tiders snusdosor var förstås också i papp, som många säkert minns, och nu gör alltså det materialet comeback på snusfronten.

Bakom de nya snusförpackningarna står företaget ”Snö No Tobacco Products AB”, vanligtvis förkortat SNTP, som ägs av den så kallade ”Snuskungen” Thomas Ericsson och av SNTP:s VD Nils Djurklou.

Enligt uppgift säljs i dag årligen cirka 270 miljoner snusdosor av plast i Sverige.

”Det är egentligen häpnadsväckande, att en så här stor industri inte har kunnat utveckla alternativ till plast, som står för en så betydande del av miljöförstöringen i inte minst havet”, säger Nils Djurklou i en intervju med Dagens Industri.

SNTP har nu börjat marknadsföra de nya pappförpackningarna, som närmast kan liknas vid tablettaskar. Förpackningarna innehåller portionspåsar med SNTP:s vita snus ”Snö”, som inte innehåller tobak utan består av växtfiber och nikotin och som har ett antal olika smaksättningar. Materialet i snusaskarna är Stora Ensos falskartong CKB Nude, som produceras vid bruket Skoghall i Värmland.

Den nya snusförpackningen baseras på en idé av Nils Djurklou om en plastfri ”snusdosa”. Förpackningen har sedan utvecklats av honom i samarbete med Stora Ensos designavdelning.

Nils Djurklou, som själv är storsnusare sedan mer än 20 år, ville fylla sina snusaskar med portionspåsar med så kallat All-White snus, dvs snus utan tobak, och när han fick kontakt med ”Snuskungen” Thomas Ericsson, mannen som bland annat utvecklat de tobaksfria snuskvaliteterna ZYN och On!, föll alla bitar på plats.

Thomas Ericsson, som år 2016 sålde sitt patent på snuset ZYN till Swedish Match och blev ekonomiskt oberoende, blev majoritetsägare i det nybildade bolaget Snö No Tobacco Products AB och medgrundaren Nils Djurklou blev VD i företaget.

SNTP säljer nu sitt vita pappförpackade snus under varumärket Snö. Snuset finns hos ett mindre antal återförsäljare samt på nätet. Men enligt vad Nils Djurklou uppger i intervjun i DI kan SNTP tänka sig att agera underleverantör av sina kartongförpackningar även till andra snusproducenter.

I den lilla fabriken på Råå utanför Helsingborg har SNTP ett 20-tal anställda och en tillverkningskapacitet på 1,2 miljoner dosor per år. Årets produktion räknar man med ska uppgå till cirka 200.000 ”snusdosor”.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1