Stora Enso inviger sitt nya innovationscenter

PUBLICERAD: 26 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Det nya innovationscentret är beläget i anslutning till Stora Ensos huvudkontor på adressen Kanavaranta 1 i Helsingfors.
|”Genom innovationscentret kan vi tillsammans med våra kunder utforma morgondagens förpackningar”

Stora Enso inviger i dag officiellt sitt nya innovationscenter för förpackningar, beläget vid koncernens huvudkontor i Helsingfors. Syftet med centret är att skapa en mötesplats för innovation och forskning och utveckling, där Stora Enso, tillsammans med kunder och andra intressenter, kan utveckla innovativa och hållbara förpackningskoncept. Centret erbjuder bland annat ett laboratorium för förpackningsdesign samt presentationslokaler utrustade med avancerad teknik för visning av förpackningar i butiksmiljö genom ”virtuell verklighet”.

Innovationscentret är i första hand riktat mot kunder som konverterare, förpackningstillverkare, varumärkesägare och återförsäljare. Via centret ska Stora Enso hjälpa kunderna att skapa mervärde genom att utveckla strategiska förpackningar, som kan driva försäljningen samtidigt som de ger minskad miljöpåverkan och sänker de totala kostnaderna.

”Genom vårt nya innovationscenter kan vi samarbeta med våra kunder på ett unikt sätt och tillsammans utforma morgondagens förpackningar”, säger Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström.

Centret ska också fungera som ett ”showroom” för nya produkter, prototyper och designlösningar. Det ska också fungera som ett nav, som underlättar samarbete med kunder, nya företag och andra aktörer inom förpackningsbranschen och som ska göra det enklare och snabbare att kommersialisera nya förpackningskoncept och följa nya designtrender.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}