Stora Enso introducerar en ny kraftliner – den nyfiberbaserade AvantForte WhiteTop – på marknaden. Den vita toppkraftlinern riktar sig till krävande premiumsegment, som färskvaror, e-handel och hyllfärdiga wellpappförpackningar.
Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att AvantForte WhiteTop kraftliner är konstruerad för att möta varumärkesägares behov av säkra, högpresterande och plastfria förpackningar. Den nya produkten kommer att tjäna slutanvändningar som kräver styrka, renhet och visuellt utseende. Genom Stora Ensos patentsökta teknologi, Tri-Ply™, är produkten utrustad med tre fiberlager för att maximera styrka och hjälpa konverterare och varumärkesägare att använda mindre material jämfört med traditionella kraftliners.

”Den ökande övergången från plast till förnybara förpackningar förfärskvaror och inom e-handel ökar efterfrågan på högpresterande kraftliners”, säger Oscar Duarte, affärssegmentsdirektör, Kraftliners hos Stora Enso.
Utöver Avantforte WhiteTop erbjuder Stora Enso sedan tidigare sin naturfärgade produkt AvantForte Brown.
AvantForte WhiteTop är en kraftliner fri från optiska vitmedel (OBA) och avsedd för wellpappförpackningar. Den är lämplig för krävande applikationer där högkvalitativt tryck behövs i kombination med styrka och renhet. Kraftlinern tillverkas på Stora Ensos Uleåborgsanläggning i Finland, som år 2021 ställdes om från papperstillverkning till kraftlinerproduktion.