Stora Enso säljer tyskt bruk till kedjan Lidls huvudägare

PUBLICERAD: 13 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Pappersbruket Maxau i sydvästra Tyskland ska säljas till detaljhandelskoncernen Schwarz Produktion, som bland annat äger kedjorna Lidl och Kaufland. (Bild Stora Enso)|Seppo Parvi, Stora Enso. (Bild Stora Enso)

Stora Enso avyttrar sitt tyska pappersbruk Maxau. Affären är den första i Stora Ensos plan att sälja fyra av sina fem pappersbruk. Maxau förvärvas av Schwarz Produktion, som är en del av Schwarz Group och en av världens största detaljhandelskoncerner och ägare till kedjorna Lidl och Kaufland.

Stora Enso uppger att bolagsvärdet för Maxau-bruket uppgår till omkring 210 miljoner euro (ca 2,23 miljarder kronor) och att avyttringen förväntas ske i början av 2023, med förbehåll för myndighetsgodkännande. Schwarz planerar att fortsätta att bedriva pappersproduktion på anläggningen, och de 440 anställda inom Maxaus bruksorganisation kommer att omfattas av transaktionen.

Seppo Parvi är finansdirektör på Stora Enso och tillförordnad chef för divisionen Paper. (Bild Stora Enso)

Affären ingår i Stora Ensos tidigare aviserade plan att avyttra fyra av koncernens fem pappersanläggningar (Läs HÄR!). I linje med företagets strategi fokuserar Stora Enso istället på långsiktig tillväxt för sina förnybara produkter inom förpackningar, byggprodukter och innovationer inom biomaterial.

”Vi är mycket nöjda med det här avtalet, eftersom det uppfyller vårt mål att skapa en långsiktigt hållbar framtid för Maxau-anläggningen och dess anställda. Vi kommer att fortsätta avyttringsprocessen för de tre återstående pappersanläggningarna Nymölla, Hylte och Anjala”, säger Seppo Parvi, CFO på Stora Enso och chef för divisionen Paper.

När det gäller Stora Ensos femte pappersbruk – Langerbrugge i Belgien – pågår som tidigare aviserats en förstudie vid anläggningen gällande en potentiell konvertering av en av de två papperslinjerna till en produktionslinje för wellpappråvara. (Läs HÄR)

——————————————————————–

Om Schwarz Produktion
Schwarz Produktion är det övergripande varumärket för Schwarz Groups tillverkningsföretag. Företagen inom Schwarz Produktion, som sammanlagt har mer än 4.500 anställda, tillverkar livsmedel, samt hållbara förpackningar och material för detaljhandelskedjorna Lidl och Kaufland.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx