Stora Enso bästa företag i finsk mångfaldsjämförelse

PUBLICERAD: 4 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Mångfald bidrar till bättre beslutsfattande och stärker vår konkurrenskraft”, säger Karl-Henrik Sundström, Stora Ensos VD och koncernchef. (Bild Stora Enso)

Stora Enso fick de högsta poängen i den så kallade FINDIX-rapporten, som publicerats för första gången. Studien undersökte mångfalden hos 89 finländska företag genom fem olika variabler.

Variablerna inkluderar könsfördelning, åldersfördelning, internationell bakgrund, utbildningsbakgrund och branschspecifika bakgrunder hos ledningsgrupper och styrelser. Variablerna baseras på den finska Värdepappersmarknadsföreningens bolagsstyrningskod, där de framhävs som mångfaldsfrämjande faktorer.

”På Stora Enso tror vi att mångfald stärker vår konkurrenskraft och strävar efter att reflektera de samhällen där vi verkar. Diversifierade arbetsgrupper gör att vi kan utforska olika perspektiv och utmana vårt sätt att tänka, vilket i sin tur bidrar till ett bättre beslutsfattande. För att kunna dra nytta av diversifierade arbetsgrupper behöver vi inkluderande arbetsmiljöer, som respekterar och uppskattar individuella olikheter. Faktorer som kompetens och erfarenhet, kön, ålder, kulturell bakgrund och personlighet är viktiga för Stora Enso i vårt arbete med mångfald,” säger Karl-Henrik Sundström, Stora Ensos VD och koncernchef.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Läs vidare

Paptic –förpackningsmaterial som har en ”skum” bakgrund

Paptic är ett fiberbaserat förpackningsmaterial, som betecknas som ett mellanting mellan papper, plast och textil och som tillverkas med en speciell skumteknik
paptic-01-text-1

Nytt förpackningspapper består till hälften av gräs

Tyska förpackningsföretaget Storopack har lanserat PAPERplus® Grass – en ny typ av fyllnadspapper, som till hälften består av gräsfiber!
storopack-grass-text2-2

Glädje och optimism på Scanpack

Ännu ett Scanpack är genomfört. Så här i backspegeln konstaterar jag att det troligen var mitt tionde och frågan är om det inte var det bästa också.
Scanpack19-main_pic1-1

Smurfit Kappa Group växer genom förvärv i Serbien

Smurfit Kappa Group växer i Sydosteuropa genom förvärv av två företag i Serbien. Köpesumman är 133 miljoner euro och säljare är Kappa Star Group.
smurfit-serbia-text-1