Stora Enso bästa företag i finsk mångfaldsjämförelse

PUBLICERAD: 4 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Mångfald bidrar till bättre beslutsfattande och stärker vår konkurrenskraft”, säger Karl-Henrik Sundström, Stora Ensos VD och koncernchef. (Bild Stora Enso)

Stora Enso fick de högsta poängen i den så kallade FINDIX-rapporten, som publicerats för första gången. Studien undersökte mångfalden hos 89 finländska företag genom fem olika variabler.

Variablerna inkluderar könsfördelning, åldersfördelning, internationell bakgrund, utbildningsbakgrund och branschspecifika bakgrunder hos ledningsgrupper och styrelser. Variablerna baseras på den finska Värdepappersmarknadsföreningens bolagsstyrningskod, där de framhävs som mångfaldsfrämjande faktorer.

”På Stora Enso tror vi att mångfald stärker vår konkurrenskraft och strävar efter att reflektera de samhällen där vi verkar. Diversifierade arbetsgrupper gör att vi kan utforska olika perspektiv och utmana vårt sätt att tänka, vilket i sin tur bidrar till ett bättre beslutsfattande. För att kunna dra nytta av diversifierade arbetsgrupper behöver vi inkluderande arbetsmiljöer, som respekterar och uppskattar individuella olikheter. Faktorer som kompetens och erfarenhet, kön, ålder, kulturell bakgrund och personlighet är viktiga för Stora Enso i vårt arbete med mångfald,” säger Karl-Henrik Sundström, Stora Ensos VD och koncernchef.

Läs vidare

Paptic –förpackningsmaterial som har en ”skum” bakgrund

Paptic är ett fiberbaserat förpackningsmaterial, som betecknas som ett mellanting mellan papper, plast och textil och som tillverkas med en speciell skumteknik
paptic-01-text-1

Nytt förpackningspapper består till hälften av gräs

Tyska förpackningsföretaget Storopack har lanserat PAPERplus® Grass – en ny typ av fyllnadspapper, som till hälften består av gräsfiber!
storopack-grass-text2-2

Glädje och optimism på Scanpack

Ännu ett Scanpack är genomfört. Så här i backspegeln konstaterar jag att det troligen var mitt tionde och frågan är om det inte var det bästa också.
Scanpack19-main_pic1-1

Smurfit Kappa Group växer genom förvärv i Serbien

Smurfit Kappa Group växer i Sydosteuropa genom förvärv av två företag i Serbien. Köpesumman är 133 miljoner euro och säljare är Kappa Star Group.
smurfit-serbia-text-1

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se