Paptic –förpackningsmaterial som har en ”skum” bakgrund

PUBLICERAD: 25 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Det nya finska materialet Paptic lämpar sig bland annat till bärkassar, men även till flera andra förpackningstyper. (Bild Paptic)|Upphovsmän till Paptic och grundare av bolagets med samma namn är (fr.v.) Esa Torniainen, Karita Kinnunen-Raudaskoski och Tuomas Mustonen.
|Med en viss typ av fiber kan Paptic-materialet få en textil känsla.
|Välkända Galeries Lafayette i Paris har testat att tillverka bärkassar av Paptic-materialet.

Paptic är namnet på ett fiberbaserat förpackningsmaterial, som utvecklats i Finland. Materialet betecknas som ett mellanting mellan papper, plast och textil och det tillverkas med en speciell skumteknik.

Bakom Paptic finns ett företag med samma namn, beläget i Esbo, strax utanför Helsingfors. Hos Paptic Oy är framtidstron på det här materialet stor – man menar att man har utvecklat nästa generations papper.

Grundare till Paptic Oy är Esa Torniainen, Tuomas Mustonen och Karita Kinnunen-Raudaskoski. De har tidigare arbetat på det tekniska forskningsinstitutet VTT i Finland och det var därifrån de hade kunskaper och bakgrunder inom biobaserad forskning, som ledde till utvecklingen av den nya materialet Paptic. I Paptic Oy fungerar Tuomas Mustonen som VD och Esa Torniainen ansvarar för affärsutvecklingen. Och Karita Kinnunen-Raudaskoski är den som främst ligger bakom företagets teknologi.

Paptic tillverkas med en teknik som kallas ”Foam Forming”. Det är en skumteknik, som innebär att man använder ett skum i processen vid tillverkning av papper. Man ersätter vatten som bärare av fibern med skum och har hälften vatten, hälften skum. Man kan bilda bubblor efter önskad storlek och med detta tillverka produkter med långa fibrer. Tekniken sparar både råvara och energi och materialet får intressanta egenskaper. 

”De fibrer vi använder ger en känsla i materialet som vissa beskriver som en blandning av papper och textil, det blir ett mjukt, väldigt flexibelt material, som skiljer sig radikalt från den vanliga papperskänslan. Det är en unik textur. Och vi kan styra råvaran i materialet efter användningsområde. Vi pratar alltså inte om endast ett material. Generellt kan man säga att över två tredjedelar av Paptic är cellulosafiber, sedan kan vi addera andra fibrer”, förklarar Esa Torniainen.

Initialt inriktar sig Paptic Oy på tillverkare och användare av bärkassar, e-handelsförpackningar, omslagspapper och lyxförpackningar, men materialet kan också användas till flera andra förpackningstyper. Paptic kan göras värmeförseglingsbart och det sägs också kunna köras i vanliga konverteringslinjer för flexibel plast.

Optimismen och framtidstron är stor hos Paptics grundare upphovsmän och man väntar otåligt på att det ska lossna ordentligt för detta nya mångsidiga material.

”Vi är övertygade om att det kommer att tillverkas minst en miljon ton Paptic i en inte allt för avlägsen framtid. Vi har ett spännande material och en produkt som är ett hållbart alternativ till plast, och det talar för oss, det vet vi. Vi ser en ljus framtid”, konstaterar Esa Torniainen.

N.B.: I tidningen nord emballages första utgåva för året finns ett längre reportage om Paptic och människorna bakom. Där kan du läsa mer om denna intressanta och spännande finska innovation!

 

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Stora Enso bästa företag i finsk mångfaldsjämförelse

Stora Enso fick de högsta poängen i den så kallade FINDIX-rapporten, som undersökt mångfalden hos 89 finländska företag genom fem olika variabler.
enso-findix-text
Stora Enso bästa företag i finsk mångfaldsjämförelse

Nytt förpackningspapper består till hälften av gräs

Tyska förpackningsföretaget Storopack har lanserat PAPERplus® Grass – en ny typ av fyllnadspapper, som till hälften består av gräsfiber!
storopack-grass-text2-2
Nytt förpackningspapper består till hälften av gräs

Glädje och optimism på Scanpack

Ännu ett Scanpack är genomfört. Så här i backspegeln konstaterar jag att det troligen var mitt tionde och frågan är om det inte var det bästa också.
Scanpack19-main_pic1-1
Glädje och optimism på Scanpack

Smurfit Kappa Group växer genom förvärv i Serbien

Smurfit Kappa Group växer i Sydosteuropa genom förvärv av två företag i Serbien. Köpesumman är 133 miljoner euro och säljare är Kappa Star Group.
smurfit-serbia-text-1
Smurfit Kappa Group växer genom förvärv i Serbien