Paptic –förpackningsmaterial som har en ”skum” bakgrund

PUBLICERAD: 25 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Det nya finska materialet Paptic lämpar sig bland annat till bärkassar, men även till flera andra förpackningstyper. (Bild Paptic)|Upphovsmän till Paptic och grundare av bolagets med samma namn är (fr.v.) Esa Torniainen, Karita Kinnunen-Raudaskoski och Tuomas Mustonen.
|Med en viss typ av fiber kan Paptic-materialet få en textil känsla.
|Välkända Galeries Lafayette i Paris har testat att tillverka bärkassar av Paptic-materialet.

Paptic är namnet på ett fiberbaserat förpackningsmaterial, som utvecklats i Finland. Materialet betecknas som ett mellanting mellan papper, plast och textil och det tillverkas med en speciell skumteknik.

Bakom Paptic finns ett företag med samma namn, beläget i Esbo, strax utanför Helsingfors. Hos Paptic Oy är framtidstron på det här materialet stor – man menar att man har utvecklat nästa generations papper.

Grundare till Paptic Oy är Esa Torniainen, Tuomas Mustonen och Karita Kinnunen-Raudaskoski. De har tidigare arbetat på det tekniska forskningsinstitutet VTT i Finland och det var därifrån de hade kunskaper och bakgrunder inom biobaserad forskning, som ledde till utvecklingen av den nya materialet Paptic. I Paptic Oy fungerar Tuomas Mustonen som VD och Esa Torniainen ansvarar för affärsutvecklingen. Och Karita Kinnunen-Raudaskoski är den som främst ligger bakom företagets teknologi.

Paptic tillverkas med en teknik som kallas ”Foam Forming”. Det är en skumteknik, som innebär att man använder ett skum i processen vid tillverkning av papper. Man ersätter vatten som bärare av fibern med skum och har hälften vatten, hälften skum. Man kan bilda bubblor efter önskad storlek och med detta tillverka produkter med långa fibrer. Tekniken sparar både råvara och energi och materialet får intressanta egenskaper. 

”De fibrer vi använder ger en känsla i materialet som vissa beskriver som en blandning av papper och textil, det blir ett mjukt, väldigt flexibelt material, som skiljer sig radikalt från den vanliga papperskänslan. Det är en unik textur. Och vi kan styra råvaran i materialet efter användningsområde. Vi pratar alltså inte om endast ett material. Generellt kan man säga att över två tredjedelar av Paptic är cellulosafiber, sedan kan vi addera andra fibrer”, förklarar Esa Torniainen.

Initialt inriktar sig Paptic Oy på tillverkare och användare av bärkassar, e-handelsförpackningar, omslagspapper och lyxförpackningar, men materialet kan också användas till flera andra förpackningstyper. Paptic kan göras värmeförseglingsbart och det sägs också kunna köras i vanliga konverteringslinjer för flexibel plast.

Optimismen och framtidstron är stor hos Paptics grundare upphovsmän och man väntar otåligt på att det ska lossna ordentligt för detta nya mångsidiga material.

”Vi är övertygade om att det kommer att tillverkas minst en miljon ton Paptic i en inte allt för avlägsen framtid. Vi har ett spännande material och en produkt som är ett hållbart alternativ till plast, och det talar för oss, det vet vi. Vi ser en ljus framtid”, konstaterar Esa Torniainen.

N.B.: I tidningen nord emballages första utgåva för året finns ett längre reportage om Paptic och människorna bakom. Där kan du läsa mer om denna intressanta och spännande finska innovation!

 

 

Läs vidare

Stora Enso bästa företag i finsk mångfaldsjämförelse

Stora Enso fick de högsta poängen i den så kallade FINDIX-rapporten, som undersökt mångfalden hos 89 finländska företag genom fem olika variabler.
enso-findix-text

Nytt förpackningspapper består till hälften av gräs

Tyska förpackningsföretaget Storopack har lanserat PAPERplus® Grass – en ny typ av fyllnadspapper, som till hälften består av gräsfiber!
storopack-grass-text2-2

Glädje och optimism på Scanpack

Ännu ett Scanpack är genomfört. Så här i backspegeln konstaterar jag att det troligen var mitt tionde och frågan är om det inte var det bästa också.
Scanpack19-main_pic1-1

Smurfit Kappa Group växer genom förvärv i Serbien

Smurfit Kappa Group växer i Sydosteuropa genom förvärv av två företag i Serbien. Köpesumman är 133 miljoner euro och säljare är Kappa Star Group.
smurfit-serbia-text-1

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco