Urstark bärkasse i papper som kan användas om och om igen

PUBLICERAD: 26 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den extra starka bärkassen i BillerudKorsnäs pappersmaterial FibreForm® kan användas om och om igen. (Bild BillerudKorsnäs)|BillerudKorsnäs och AB Group Packagings återanvändbara bärkasse i kraftpapper säljs nu till brittiska stormarknader. (Bild BillerudKorsnäs)

BillerudKorsnäs och AB Group Packaging lanserar en pappersbaserad bärkasse, som kan användas om och om igen.
Den återanvändbara bärkassen, som betecknas som en av en av världens starkaste papperspåsar, är tillverkad av BillerudKorsnäs kraftpapper FibreForm®.

”Återanvändbara påsar av RPET, tyg eller polypropen har länge varit tillgängliga för konsumenter, men nu kan alla dessa ersättas av en bärkasse av FibreForm”, säger Veronica Fylkner, försäljningschef för Formable Solutions på BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs pappersbaserade förpackningskoncept FibreForm® har funnits på marknaden ett tag och företaget undersöker fortfarande dess fulla potential.

”FibreForm är ett av de starkaste kraftpappren i världen. Vi ser flera nya applikationer, där FibreForm skulle kunna ersätta mindre hållbara material och lösningar. Det är en resa, som vi är glada att vara med på, eftersom BillerudKorsnäs arbetar målmedvetet för att minska mängden plast och aluminium i olika applikationer på marknaden”, säger Veronica Fylkner.

Laboratorietester har visat att den återanvändbara bärkassen kan återanvändas om och om igen.

”Vi testade en kasse tills den gick sönder och den varade i 43 cykler, vilket motsvarar 860 lyft, och detta med en hög vikt på 16 kg”, berättar Veronica Fylkner.

BillerudKorsnäs och AB Group Packagings återanvändbara bärkasse i kraftpapper säljs nu till brittiska stormarknader. (Bild BillerudKorsnäs)

AB Group Packaging, med tillverkning i Irland, Storbritannien och Spanien, säljer idag den starka pappersbärkassen till flera stora stormarknader i Storbritannien.

Jämfört med flera andra europeiska länder är påsen ett relativt nytt alternativ för konsumenterna på de brittiska stormarknaderna. Anledningen till detta har varit höga kostnader, en stark plastindustri och en gammal fördom att papper är svagt och har en högre klimatpåverkan.

”Vi är verkligen nöjda med att arbeta med BillerudKorsnäs – vilket vi har gjort nu i cirka 30 år. De har en genomtänkt hållbarhetsstrategi, som ger genomslag i produkterna”, säger Dermot Brady, grundare och VD på AB Group Packaging.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att den återanvändbara bärkassen är ytterligare ett steg för att kunna överge plastpåsar och enbart använda biobaserat och 100 procent återvinningsbart material. Ett vanligt missförstånd på marknaden är att papper har en högre inverkan på klimatet än plast, men flera studier har visat att BillerudKorsnäs förpackningsmaterial har lägre klimatpåverkan än andra material.

När det svenska miljöinstitutet IVL gjorde en livscykelanalys på ett av BillerudKorsnäs standardpapper för bärpåsar hade papperet lägre klimatpåverkan än både biobaserad, återvunnen och fossilbaserad plast.

”Det unika med FibreForm®-kassen är töjbarheten och hur slitstark den är. För flera typer av starka papperspåsar räcker normalt kraftpapper, men om man vill ha den extra styrkan för att kunna återanvända påsen flera gånger är FibreForm® ett bra alternativ”, skriver BillerudKorsnäs.

N.B.: Packnews har tidigare skrivit om BillerudKorsnäs pappersbaserade förpackningskoncept FibreForm®. Läs HÄR och HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco