Starbucks satsar miljontals dollar på nya förpackningar

PUBLICERAD: 20 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Starbucks har fått mycket kritik för sina pappersbägare med tbarriär av oljebaserad plast.(Bild Starbucks)|Kritiken mot Starbucks gäller även deras dryckesbägare helt i plast – samt inte minst deras plastsugrör, som tillverkas i enorma mängder.

Amerikanska kaffejätten Starbucks har de senaste åren hamnat i skottgluggen och fått mycket kritik från miljöorganisationer och andra för sina plastbaserade förpackningslösningar i form av bägare, lock, sugrör, etc. Kritiken har gällt såväl Starbucks rena plastförpackningar som kartonglösningar försedda med plastbarriärer.

Starbucks, som hela tiden hävdat att man förstår kritiken och att man ständigt arbetar med att försöka få fram alternativa lösningar, meddelar nu att man kommer att satsa miljontals dollar på att lösa problemet och hitta en slutgiltig och global lösning, som ska se till att plastbaserat avfall från Starbucks inte hamnar på soptippar eller på annat sätt förorenar miljön.

Projektet kallas ”NextGen Cup Challenge” och enligt en talesman för Starbucks är syftet att utveckla återvinningsbara dryckesbägare, etc., som efter användandet kan omvandlas ”till allt från nya bägare till servetter eller till och med möbler”… 

I ett första skede ger Starbucks ett finansiellt bidrag på 10 miljoner US-dollar (ca 82 miljoner kronor) till centret för cirkulär ekonomi hos investeringsplattformen Closed Loop Partners. Pengarna ska användas för att utveckla nästa generation av återvinningsbara eller komposterbara dryckesbägare, mm.

”Vi tycker inte att utvecklingen går tillräckligt snabbt, så nu lanserar vi ett uthållighetsprojekt, där vi inom en treårsperiod ska få fram en helt återvinningsbar och komposterbar dryckesbägare på marknaden”, säger Colleen Chapman, chef för ”Global Social Impact and Public Policy” hos Starbucks.

Starbucks har också tillkännagett att man för närvarande arbetar med att utveckla en ny barriärlösning till sina pappersbaserade dryckesbägare. Lösningen ska bestå av en bioplast-liner tillverkad med råmaterial från växtriket.

Branschorganisationen Foodservice Packaging Institute är positiv till Starbucks aviserade satsningar, men påpekar samtidigt att problemet inte löser sig själv bara för att man utveckla en återvinningsbar dryckesbägare.

”Sanningen är att ingen bägare är återvinningsbar förrän den är allmänt accepterad av samhälle, återvinningsanläggningar och pappersbruk”, säger organisationens VD Lynn Dryer.

San Francisco-baserade miljöorganisationen STAND.earth har också kommenterat Starbucks nya återvinningsprojekt:
”Starbucks har i dag beslutat att lösa problemet med de fyra miljarder engångsbägare, som man producerar varje år. Ett beslut som vi tror kan vara positivt för såväl skogar som klimat. Detta är det tredje engagemanget som Starbucks gör och om de fullföljer det, så kan det förändra såväl dryckesbägarnas negativa inverkan på miljön som hela den globala marknaden för dryckesbägare”, säger STAND.earths VD Todd Paglia i en kommentar.

Beskedet om Starbucks miljonsatsning och samarbetet med recyclingorganisationen Closed Loop Partners kom den 20 mars – dagen innan företagets årsmöte, där aktieägarna planerar att lägga fram ett förslag, som kräver att Starbucks vidtar åtgärder för att minska sin plastanvändning…

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker