Stabilt kvartalsresultat och bra efterfrågan för BillerudKorsnäs

PUBLICERAD: 17 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Årets tredje kvartal innebar bra efterfrågan och ett stabilt resultat”

”Vi upplevde en mycket stark marknad i kvartalet med positiv försäljningsutveckling som följd”, kommenterar BillerudKorsnäs VD Per Lindberg bolagets rapport för årets tredje kvartal.
Per Lindberg konstaterar att marknadsläget framåt ser ljust ut, och att bolaget ser goda möjligheter till fortsatt tillväxt.
”På längre sikt får vi extra support av den allt högre efterfrågan på hållbara förpackningslösningar. Våra stora investeringar, som kommer börja leverera under 2018 och 2019, kommer därmed att kunna bidra mycket positivt till vår tillväxt på denna marknad”, säger Per Lindberg.

EBITDA i årets tredje kvartal uppgick till 1,051 miljarder kronor och bolaget upplevde en positiv försäljningsutveckling pådrivet av en stark marknad i Europa och ökad efterfrågan från Kina och övriga Asien. De något högre volymerna i kombination med högre priser motverkade en negativ valutautveckling. Under kvartalet drabbades BillerudKorsnäs fabrik i Karlsborg av ett produktionsstopp på grund av brand, vilket påverkade resultatet med cirka 35 miljoner kronor. Branden släcktes snabbt och orsakade inga personskador, men fick omfattande konsekvenser för kablage i ett angränsande utrymme. Skadorna har reparerats och Karlsborg producerar igen enligt plan.

Av rapporten framgår att de olika afärsområdena levererade stabila resultat. Inom Consumer Board noterades den högsta försäljningsvolymen för förpackningskartong, sedan sammanslagningen av Billerud och Korsnäs och inom Corrugated Solutions uppvisade Managed Packaging en försäljningstillväxt på närmare 50 procent jämfört med föregående år.

Enligt rapportens framtidsutsikter förväntas marknaden för samtliga affärsområden bli fortsatt stark under kommande kvartal. Bolagsledningen ser ett gynnsamt orderläge och möjligheter till ytterligare prishöjningar. 
På längre sikt förstärks den positiva bilden ytterligare av en ökande efterfrågan på hållbara förpackningslösningar, framför allt vad gäller alternativ till plast.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback